Žiadny lowcost
Ale pozor, známa anglická formulka v tomto prípade neznamená, že by bol majiteľ Leonu o niečo ochudobnený. Práve naopak, v tejto najvyššej výbave si možno užívať tradičný komfort a praktické riešenia koncernu.
Zahŕňa to 7-stupňový automat radiaci prakticky bez povšimnutia, full LED svetlá s automatickými diaľkovými, 8-palcový a veľmi jednoducho ovládateľný displej infotainmentu. Popritom aj pohodlné a pri športovej jazde podržiace sedadlá.
Áno, Seat ešte rovnako ako Škoda v rámci koncernovej politiky nemá dovolené všetky najnovšie vychytávky, ako je napríklad digitálna prístrojová doska či sofistikovaný 3D obraz pri parkovaní napodobňujúci počítačovú hru. Ale to všetko sú prvky skôr z ríše hračiek než reálnych pomocníkov.
Seat Leon ST Xcellence Zdroj: Ľuboš Mistrík
Praktický na prvom mieste
A hoci Seat hrdo prezentuje Leon cez dizajn odlišný od ostatných automobiliek, Španiel teší hlavne svojou praktickosťou. Veľký vnútorný priestor, množstvo drobných alebo väčších odkladacích priestorov, nabíjacia polička na mobil (pravda, nie iPhone).
K tomu sa pridáva veľký kufor, i keď do Octavie toho stále možno naložiť o niečo viac so sklápaním sedadiel priamo z kufra či rôznymi poličkami a priečinkami. Seat v tejto verzii nie je tým emotívnym Španielom akého si predstavím vysedávať medzi olivovníkmi na predmestí slnečnej Valencie. Je skôr praktikom z chladnejšieho severu.
Seat Leon ST Xcellence Zdroj: Ľuboš Mistrík
Naftová spotreba
Kde ma testovaný Leon prekvapil najviac je kombinácia výkonov a spotreby pri jeho motore. Malý 1,4-litrový benzín svojou kultivovanosťou a tichosťou prekonáva aj niektoré väčšie objemy, pohyb po meste je prakticky nečujný, rovnako aj pri vyšších rýchlostiach.
Na druhej strane zvládne prudké štarty i rýchle predbiehania, pohybuje sa s ľahkosťou akoby malo celé auto o stovky kíl menej. Zrejme za to veľká vďaka patrí aj sedemstupňovému automatu, ktorý pracuje zodpovednejšie akoby som v tejto cenovo kategórii vôbec čakal. Radí hladko a rýchlo, výborne.
Kde ale tento kus boduje najviac, je spotreba. Dlhodobý kombinovaný priemer dosiahol vrátane krátkych jázd po meste, diaľničných presunov, ale aj kombinácie okresných ciest fantastických 6,1 litra na 100 kilometrov. Pritom nie je problém jazdiť za čísla začínajúce na 4, čo sú hodnoty tých najlepších naftových motorov. Takže ak niekto hľadá kultivovanosť a charakter benzínu spolu s hospodárnosťou dieselu, asi dnes na trhu nenájde lepšie.
Seat Leon ST Xcellence Zdroj: Ľuboš Mistrík
Faceliftované novinky
Možno ešte teraz menovať novinky faceliftu oproti predošlým verziám, ale na pohľad toho veľa nepribudlo. Azda najväčšou je takmer kompletne dotykový displej, kde aspoň úplný základ možno ovládať tlačidlami. Rovnako ako zvyšok auta je intuitívny, i keď otočné a potvrdzovacie koliesko v minulosti malo svoje čaro. Samozrejmosťou sú vylepšené full LED svetlá, ktoré síce nedosiahnu na prémiové systémy, ale stále sú slušným nadštandardom.
Verdikt
Vynovený Leon ST môže byť rozhodnutie srdca vďaka dizajnu, i keď nehrá na city tak, ako to dokážu iní Južania, napríklad Taliani. Je vidno, že je postavený tak, aby bol v prvom rade praktický, pohodlný a ľahko ovládateľný. V kombinácii s nesmierne šetrným benzínovým motorom, automatickou prevodovkou a cenou mierne presahujúcou 25-tisíc je to skutočný hrdina hodnoty za peniaze.
Plusy | Mínusy |
vnútorný priestor | emočne skôr Nemec než Španiel |
výborná spotreba | |
pomer cena/hodnota | |
slušná výbava |
Seat Leon ST Xcellence Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Seat Leon ST Xcellence | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,4 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 110 (150) pri 5000-6000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 250 pri 1500-3500 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 8,2 |
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) | 6/4,6/5,1 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | 6,73 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 587/1470 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1297 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4549/1816/1439 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 13 830; tento kus 25 805 |