1. Naložíte všetkých a všetko
Dodávku si asi nekupujete preto, že ste ju mali v detskej izbe na plagátoch. V prvom rade ide o úžitkové vlastnosti. A tu Renault Trafic poráža konvenčné autá. V troch radoch ponúka deväť miest na sedenie, čo ale závisí od zvolenej konfigurácie. V ktorom aute si môžete prispôsobiť počet sedadiel?
A keď aj obsadíte všetky plnohodnotné miesta, vzadu ostane obrovský kufor, dokonca s praktickým zadným platom. Rozumné uchytenie batožiny už musíte pomocou pavúka vymyslieť sami, ale s dodávkou sa do zákrut nechodí rýchlo, takže sa netreba báť, že bude batožina nejako lietať.
Jediná starosť môže byť tá, že sa sem už potom rozumne nevojde bicykel. Preto by som sa pri kúpe viac zamyslel, či mi nestačí len šesť miest a ešte väčší kufor. Alebo sa rozhodol pre tri rady sedadiel a jeden rovno vymontoval do garáže. Aj tak ho zrejme nevytiahnete viac ako raz za rok.
Renault Trafic Passenger Zdroj: Ľuboš Mistrík
2. Párty miesto
S bohatým vnútorným priestorom súvisí aj zábava. Áno, aj v stiesnenom hatchbacku si možno urobiť párty cestou na dovolenku, ale v 9-miestnom Traficu to bude akési prirodzenejšie. Navyše Renault ponúka 90 litrov rôznych odkladacích priestorov v kabíne, ktoré možno použiť na odkladanie fliaš, koláčov alebo lôpt, ktoré budú po sebe deti hádzať.
Navyše majú cestujúci vzadu a v strede vlastné fúkanie a môžu sa počas jazdy zohriať alebo schladiť. Len budete musieť na nich trochu kričať, aby počuli.
3. K deťom sa možno presunúť
Kto má malé deti, vie, ako dokážu v sekunde pokaziť každú cestu. Raz sa oblejú niečím sladkým alebo horúcim, inokedy zdanlivo bezdôvodne plačú, v ďalších prípadoch zasa chcú vidieť akúkoľvek inú rozprávku okrem tej, ktorá práve beží na tablete. Samozrejme, sami nevedia, akú. Vtedy sa možno spredu k deťom ľahko presunúť. Na diaľku počúvať nebudú, a tak tu platí rovnaké ako v realitnom biznise – lokalita, lokalita, lokalita.
4. Nepotrebujete ubytovanie
Trafic Passenger okrem toho, že ponúka vcelku pohodlné ubytovanie priamo na sedadlách, po vybratí tretieho radu sa možno v kufri úplne natiahnuť. Poznám majiteľov dodávok, ktorí si tu na mieru vyrezali matrac, a keď sa ide na dlhú cestu alebo dovolenku, zoberú ho so sebou a na podlahe sa dvaja vyspia rovnako pohodlne ako doma. Žiadne apartmány, žiadne stany a karimatky.
Renault Trafic Passenger Zdroj: Ľuboš Mistrík
5. Má všetky komfortné prvky
Hoci tu máme do činenia s dodávkou, Renault ponúka v závislosti od výbavy všetky potrebné komfortné prvky osobného auta. Testovaný kus síce nemá dažďový a svetelný senzor, inak ale možno počítať s dotykovým displejom, navigáciou, Isofix úchytmi na detské sedačky, asistentom rozjazdu do kopca, tempomatom či parkovacími senzormi.
A takéto obrovské, navyše v spodnej časti vypuklé, spätne zrkadlá by mali mať povinne aj osobné autá. Vďaka nim je manévrovanie v úzkych priestoroch hračkou, pokiaľ zvážime veľkosť auta.
6. Vidno ďaleko vpred
Ak máte radi vysoký posed za volantom, zabudnite na SUV. Trafic ponúkne plnohodnotný pohľad nad strechy osobných áut a ani Ranger Rover pred vami nebude prekážka. Vďaka tomu je predbiehanie paradoxne jednoduchšie a v mestských kolónach vidíte ďaleko vpred, kam sa zaradiť a kde vlastne vznikol problém.
Nehovoriac o pohodlnejšej pozícii za volantom, kde na pedále šliapete zhora a nohy si možno zložiť úplne inak než v športovom kupé. Dlhá cesta tak môže byť aj pohodlnejšia ako v osobnom aute.
Renault Trafic Passenger Zdroj: Ľuboš Mistrík
7. Je tichá a komfortná
Samozrejme, nečakajme komfort luxusnej limuzíny, ale tento Renault aerodynamickým hlukom i vzdialeným hukotom motora prekoná nejedno auto nižšej triedy. Dokonca systém start stop je tu tichší a plynulejší ako v takej Škode Superb.
Aj v diaľničných rýchlostiach tu panuje relatívne ticho a na najbližšieho spolujazdca netreba zvyšovať hlas. Odpruženie síce viac než predĺžený nadupaný sedan pripomína hospodárske auto, ale je to úplne v poriadku. Nehrozia žiadne veľké rany alebo nepohodlie.
8. Je úsporná a rada hltá dlhé trasy
Ak by mi niekto povedal, že s deväťmiestnou plne naloženou dodávkou prejdem trasu Bratislava – Liptovská Mara a späť za 7,5 litra na 100 kilometrov s tým, že vôbec nebudem šetriť, neuverím. Malý naftový motor s objemom len 1,6 litra si dlhé trasy vyslovene užíva napriek hmotnosti prázdneho auta na úrovni dvoch ton.
Diaľničný obchvat viete absolvovať za spotrebu naftového Golfu a problém nerobia ani diaľnice. Na rozdiel od vlaňajšieho testu ešte väčšieho Fordu Transit asi najväčšie prekvapenie. Okrem toho je objem nádrže 80 litrov, čo znamená dojazd zľahka nad tisíc kilometrov.
Renault Trafic Passenger Zdroj: Ľuboš Mistrík
9. Nie je pomalá
Hoci by sa zdalo, že malý motor nemá vo veľkej dodávke čo hľadať, až jazda presvedčí o opaku. Trafic má dostatok sily z nízkych otáčok i na dlhé stúpania, ani keď jeho reálna hmotnosť s pasažiermi a batožinou prekročí 2 600 kg, netreba podraďovať. Cestovná diaľničná rýchlosť môže mierne prekračovať povolené limity a ani hustá premávka popod Strečno nerobí problém. Práve naopak, vďaka výhľadu doďaleka vám osobné autá pripadajú ako brzdy.
10. O jedného vodiča viac si môže dať pivo
Keďže vďaka deväťmiestnemu Traficu možno brať na dovolenku minimálne o jedno auto menej, dodávka má aj zoznamovaciu funkciu. Jeden až dvaja vodiči si môžu dať pivo navyše a ako všetci vieme, toto má mnoho blahodarných účinkov. Ak nie na zdravie, tak aspoň na spoločenskosť.
Plusy | Mínusy |
veľkorysý vnútorný priestor | náročnejšia manipulácia s tretím radom |
výborná spotreba | chýba svetelný a dažďový senzor |
slušný záťah na túto veľkosť | |
relatívne ticho na palube | |
výhľad vpred |
Renault Trafic Passenger Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Renault Trafic Passenger Energy dCi 125 Twin Turbo L2H1P2 Cool | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,6 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 92 (125) pri 3500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 320 pri 1500 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 11.8 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 6,4/5,3/5,7 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - min/max (l) | 1000/4700 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1976 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 5399/1956/1971 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 24 390; tento kus 31 520 |