Čo od neho čakať?

Na základe predošlých skúsenosti by sa dalo predpokladať plavné priestranné kombi s úsporným motorom za slušnú cenu. Niektoré z týchto očakávaní plní lepšie, iné o trochu horšie.

Nový Mégane nemá s tým predošlým nič spoločné okrem znaku na kapote, všetko ostatné je pri pohľade na dizajn úplne odlišné. Nový agresívnejší a športovejší predok, priehyby na bočnej línii, zadok podobný väčšiemu Talismanu. Úplne nový interiér, pozmenený charakter podvozku aj ďalších riešení.

Novinka je vo svete bezkonfliktnej nižšej strednej triedy jedným z najvýraznejších zjavov. Po novom pôsobí atraktívnejšie, i keď niektoré línie prevzaté z väčšieho brata tu už nepôsobia tak ladne ako u svojho darcu. Za najvydarenejší typ tejto generácie považujem naďalej GrandCoupé, čo je sedan tváriaci sa ako štvordverové kupé.

Renault Mégane Grandtour Zdroj: Ľuboš Mistrík

Aký je to praktik?

U kombi neexistuje nič dôležitejšie ako praktická stránka pri každodennom používaní. Interiér Grandtour je dostatočne priestranný, i keď by zniesol ešte nafúknutie priestoru najmä vzadu. Ak si dá vodič svoje sedadlo najnižšie, cestujúcemu za ním sa už pod neho nevojdú nohy.

A hoci je tu dosť veľkých odkladacích priestorov, ich ergonómia nie je prvotriedna. Nešikovné je už tradičné automatické zamykanie pri bezkľúčovom prístupe. Keď mám kartu od auta vo vrecku a idem len vybrať dieťa zo sedačky vzadu, Mégane sa medzičasom zamkne. Ešteže sa odomyká hladko priložením ruky na kľučku, hoci aj v rukaviciach.

Infotainment jednoduchosťou predbieha inú francúzsku konkurenciu suverénne. Orientácia na výšku pomáha navigácii a prehľadnosti údajov, systém reaguje rýchlo a tlačidlá sú dostatočne veľké. Ale je to o detailoch. Prečo, keď zvolím ovládanie kúrenia, zmiznú hodiny a teplota? A volant je síce vyhrievaný, ale len jeho boky, vrchná a spodná časť ostáva ľadová.

Renault Mégane Grandtour Zdroj: Ľuboš Mistrík

Praktickosť stredne veľkého kufra ale nemožno spochybňovať. Je tu veľký priestor pod dnom, menšie poličky po stranách, príplatková sieťka na oddelenie kufra a kabíny. Okrem toho sa zadné plátno roluje stlačením. A to sú detaily, ktoré sa počítajú.

Rovnako aj bohatá výbava, zahŕňajúca jednoduchú verziu predných masážnych sedadiel, automatické prepínanie diaľkových svetiel, cúvaciu kameru či audiosústavu Bose s 10 reproduktormi.

A ako to jazdí?

Pred dvoma rokmi som bol po testoch predchodcu sklamaný z neexistujúcich jazdných zážitkov a gumovej spätnej väzby celého auta. Nový Mégane je v tomto smere niekde úplne inde. Zachoval si dostatočne komfortný podvozok pre pohodlné rodinné jazdy, ale kombináciou lepších sedadiel, radenia a riadenia dosiahol omnoho vyššiu úroveň chuti z jazdy. Subjektívne sa mi zdá najmäkší z doteraz testovaných Méganov, ale ktorý iný typ ako kombi by taký mal byť.

Renault Mégane Grandtour Zdroj: Ľuboš Mistrík

Nie, kvôli Grandtour si ráno neprivstanete, aby ste sa ešte pred raňajkami šli previezť na priesmyk, ale už to nie je len o nevyhnutnom presune z práce domov. Jazda s novinkou baví, a k tomu prispieva aj bohatá výbava testovaného kusu alebo výborné odhlučnenie motora a vonkajších ruchov prakticky pri akejkoľvek rýchlosti či teplote motora.

Aby sa naprieč Európou cestovalo ešte lepšie, dosiahnutá kombinovaná spotreba patrí k rekordným v rámci testov na TREND.sk, konkrétne 5,4 litra na 100 kilometrov. Treba dodať, že to bolo uprostred mimoriadne mrazivých dní a dosiahnuť menej než päť litrov nie je nič výnimočné.

Verdikt

Tam, kde je Mégane vo verziách sedan alebo hatchback viac emotívnou kúpou so zameraním na dizajn a jazdné vlastnosti, pri kombi je to v prvom rade o praktickej stránke. A tu je detailov hodných rozčúlenia trochu priveľa. Keď sa ale bavíme o jazdných vlastnostiach či úspornosti a tichu, Renault opäť boduje.

Plusy Mínusy
výborná spotreba len priemerný kufor
príjemné jazdné zážitky niektoré praktické detaily
jednoduchý infotainment
bohatá výbava
neopozeraný vzhľad

Renault Mégane Grandtour Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Renault Mégane Grandtour Bose dCi 130
Parameter Hodnota
Motor 1,6 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 96 (130) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 320 pri 1750
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 10.6
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 4,6/3,6/4
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ (l) 521
Prevádzková hmotnosť (kg) 1469
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4626/2058/1449
Cena (eur s DPH) úplný základ 13 990; tento kus 25 140