Lenže potom sa odmlčali a jedinou misiou značky bolo otestovať, aká veľká maska sa vojde do prednej časti a ako veľmi nudnú jazdu ešte možno vymyslieť. Tak ako kedysi zábava a elegantný francúzsky dizajn boli na prvom mieste, 90. roky a najmä začiatok tohto storočia rozmýšľali len nad dostatočným priestorom na hlavu a kolená. 308 GTI sa vracia ku koreňom.
Hovorím si konečne
Trvalo to dlho, ale Peugeot touto športovou 308čkou potvrdil, že dokáže myslieť aj na zábavu. Prvé testy boli pochvalné a radosť urobil tento malý nekonvenčný Francúz krátko po uvedení aj mne. Bol ľahký, rýchly a pritom stále dostatočne šikovný a pohodlný na vozenie detí do škôlky. Teraz prišiel drobný facelifit.
Peugeot 308 GTI Zdroj: TREND
Zmeny sú minimálne. Pubertálnu farebnú kombináciu červenej a čiernej nahrádza i o niečo skromnejšia modrá s čiernou. S červeným predným spojlerom a celý nárazník vyzerá trochu inak. Súdiac podľa reakcií okolia až taký nenápadný nie je. Otáčajú sa ale hlavne chlapci.
Ako celok je schovaný za touto kombináciou bez toho, aby na svet kričal. A táto opatrnosť sa nesie celým autom.
Peugeot 308 GTI Zdroj: TREND
Hlavne skromne
Po naštartovaní sa neozve žiadne prskanie do výfuku a malý 1,6-litrový benzín autom nezatrasie. Naopak, všetko je kultivované a pokojné. Jediné vzrušenie prináša prepnutie do športového režimu, kedy sa z reproduktorov ozve nepekne umelý dunivý zvuk. Jediný, kto ho dokázal oceniť, bol môj trojročný syn.
Plynulý záťah 270 koní, mäkká spojka a presné, i keď trochu dlhé dráhy radenia, nič z toho nenasvedčuje tomu, že mám dočinenia s „hot“ a nie len „hatchom“. Ale keď ho začnem trápiť v zákrutách, konečne sa prejaví.
Peugeot 308 GTI Zdroj: TREND
308 GTI ide po plyne s ľahkosťou, z jedného smeru do druhého ho aj vďaka malému volantu prehadzujem, akoby nemal ani tonu. Predná náprava ani na mokrej ceste nepreklzuje a chce ísť stále vpred a rýchlejšie. Neviem ako to dokázali v Peugeote, ale ani raz som nezískal pocit, že by nezvládalo preniesť výkon, čo sa dá v tejto výkonovej kategórii povedať len o absolútne fantastickom Type R.
A potom sú tu ukážkové brzdy priam pretŕčajúce z 19-palcových kolies. Brzdia tak ostro a pritom sa ovládajú tak kontrolovane, že si ich želám vidieť aj v iných športových autách. Ľahkosť ovládania aj mierne dorovnanie zadku v zákrutách mi pripomína legendárnu 205 GTI. Raz som ju jazdil a doteraz ľutujem, že som ju napriek hrdzavým podbehom nekúpil.
Peugeot 308 GTI Zdroj: TREND
Rodina sa nestratí
Druhou stránkou je rodinné použitie 308čky. Auto je vnútri aj vďaka poriadnym športovým sedadlám ešte menšie než zvyčajne, takže si ho treba ohmatať a všetkých dnu skúšobne pred kúpou usadiť. Nie je to plytvanie priestorom, na to by bolo lepšie kombi, ale dostanete ho len v slabšej verzii GT.
Tiež logika niektorých prvkov interiéru žiada zvyk. Ovládanie klimatizácie cez dotykový displej je lepšie než predtým, ale stále nepraktické. Infotainment je však výrazne vylepšený, rýchlejší, jednoduchší a logicky postavený. Minimalizovali plno zbytočných funkcií a základné vytiahli na úvod. Tu urobil Peugeot obrovský krok vpred.
Peugeot 308 GTI Zdroj: TREND
A GTI sa netreba báť z pohľadu pohodlia. Nehučí, ani príliš netrasie a každodenné spolunažívanie pripomína s výnimkou tuhšieho podvozka bežnú verziu. Dlhodobá kombinovaná spotreba je niekde na úrovni 8,4 litra na 100 kilometrov.
Verdikt
GTI vracia Peugeot späť do hry. Je rýchly, ľahký a v zákrutách hravý. Zároveň si necháva aj svoje pohodlie a použiteľnosť. Mne v ňom chýba trochu viac agresivity a dramatickosti, ale ukričaných hot hatchov s veľkými krídlami je na trhu dosť. Tento Francúz poteší najmä svojim príklonom k pohodlnej stránke veci.
Plusy | Mínusy |
veľmi slušné výkony | málo dramatické |
výborné brzdy | menej miesta vzadu |
pohoda na každý deň | |
Peugeot 308 GTI Zdroj: TREND
Technické údaje Peugeot 308 GTI | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,6 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 200 (270) pri 6000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 330 pri 1900 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 6 |
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) | 8,1/4,9/6 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 420/1228 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1280 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4253/1863/1446 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 12 990; tento kus 33 000 |