Peugeot nebol iný, chrlil jeden všedný hatchback za druhým a medzigeneračne im v posledných rokoch len naťahoval prednú masku až do úsmevných rozmerov. Oproti ostatným rástol do výšky a stával sa dodávkou. Z nudného ešte nudnejšie. Ale nový 308 – to je facka z originality.

Nerozumne menší

Prvú zásadnú novotu ste sa už mohli dočítať naprieč médiami – Peugeot svoju kľúčovú novinku zmenšil. Medzigeneračne je nižšia, užšia aj kratšia a aj vďaka tomu výrazne ľahšia. Na druhej strane sa natiahol rázvor (vzdialenosť medzi prednými a zadnými kolesami). Vzhľad je ako vždy vec vkusu. Od dodávky má ale nová 308 veľmi ďaleko.

Originalitu je vidno najmä vnútri. Niekto by to nazval odvahou, iní šialenosťou. Keď si ale spomeniete na to, čím sa francúzske autá stali známe, tak je to aj dizajnové a funkčné bláznenie v interiéri. Peugeot nás už minimalistickým volantom a pohľadom na prístroje z jeho vrchnej strany prekvapil predtým. Polohu za volantom si tu ale hľadáte ľahšie ako v 208 GTI a po chvíli si zvyknete.

Peugeot 308 (2) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Čo je úplne iné, je stredový panel. V 308 sa sedí ako v kupé, stredový tunel je vysoký a netrčí z neho lakťová opierka. Radiaca páka je taktiež vysoko a netreba sa za ňou načahovať až na podlahu. K tomu sa pridáva netradičný a jednoduchý stredový panel. Chýba na ňom takmer všetko, keďže aj úlohu ovládania kúrenia zastáva veľký displej.

Lekcia z nepraktickosti

Kde srdce pridalo, tam rozum ubral. Po prekvapení z noviniek vnútri príde na rad praktická stránka veci. A v tej nová 308 stráca. Chýbajú odkladacia priestory, stredový tunel schováva len jeden v lakťovej opierke a malý priestor na pohár. Nemáte si kam dať mobil a poriadne ani peňaženku. Priestory vo dverách a pred spolujazdcom to až tak nenahradia.

Ďalším nedostatkom je priestor vzadu. Napriek medzigeneračne väčšiemu rázvoru, ktorý by mal evokovať viac miesta, sa vzadu aj priemerne veľkí dospelí budú tlačiť. Peugeot to už odôvodnil tým, že jeho autá si kupujú mladí bezdetní ľudia, ktorí vzadu budú málokedy niekoho voziť. Pocit kupé je tu ale ešte silnejší než vpredu. Naopak kufor je jeden z najväčších v triede, a hoci by sa zišlo jeho väčšie členenie a možnosť uchytenia drobností, v zásade nemáme výhrady.

Peugeot 308 (9) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Použité materiály ale v súlade s modernými Peugeotmi prekvapia kvalitou a výborným spracovaním. Všetko, čoho sa dotknete, funguje kvalitne a je z toho cítiť zmysel pre detail. Navyše, sedíte viac na kreslách než sedadlách. Dávame plusové body za odvahu byť iný aj za cenu menšej praktickosti. Za to čaro mu to tak nejako prepáčite. Ak chcete ostať pragmatický, na trhu sú iní.

Jazdí výborne

Pri jazde platí, že váha je všetko. Hoci najťažšia naftová verzia nie je papierovo o toľko ľahšia, 308 sa hýbe s ľahkosťou. Zrýchlenie, zmeny smeru, zákruty aj vyššie diaľničné rýchlosti sú niečo, s čím nemá problém a dokonca vám aj spraví radosť. Je zbytočné fantazírovať o šialenej jazde horskými priesmykmi, na cestu na výlet alebo na dovolenku sa však budete tešiť. Aj zvukový prejav malého diesela je pohodový.

A radosť urobí aj dojazd na plnú nádrž, určite prejdete viac než 800 kilometrov a pri šetrnej jazde bez problémov aj 900. Nám v kombinovanom režime rýchlejších diaľničných presunov, hustého mesta a prázdnych víkendových „okresiek“ vyšlo 6,0l/100 km. A keďže to nebola žiadna slimačia jazda, ekoteroristi by sa dostali určite aj o pol litra nižšie. Mimochodom toto je jedno z mála áut, kde som nevypínal Start-Stop, funguje totiž už pri rýchlostiach pod 20 km/h a o štartovaní/vypínaní ani neviete.

Peugeot 308 (14) Zdroj: Ľuboš Mistrík

K pohodovej jazde pridáva aj najvyššia výbava. Cúvacia kamera má síce problém v tme, ale inak sa na ňu dá spoľahnúť. Dobre funguje aj navigácia a keďže toto je už tretí rozdielny palubný systém v Peugeote za posledného pol roka – podarilo sa ho zdokonaliť. Stále to nie je to najlepšie na svete, ale už vás nebude hnevať pri každom dotyku a pomyslení na to, že máte niekomu zavolať alebo zadať adresu do navigácie. Monitorovanie mŕtveho uhlu, ktoré v spätnom zrkadle upozorní na „neviditeľné“ auto zasa občas chaosí, keď máte 308 príliš špinavú.

Radarový tempomat

Nová 308 má ako jedno z mála áut nižšej strednej triedy možnosť priplatiť si aj za radarový tempomat, ktorý automaticky udržuje vzdialenosť od auta pred vami. Nastavíte si napríklad diaľničných 130 km/h, a keď vám do pruhu vojde niekto pomalší, auto spomalí tak, aby sa od neho držalo v nastavenej časovej vzdialenosti. S odstupom jednej a viac sekúnd. Keď sa opäť zaradí do svojho pruhu, 308 zasa plynule zrýchli na 130. Funguje spoľahlivo aj v tme a daždi, nenašli sme však možnosť ako ho vypnúť a ponechať len tradičný tempomat.

Peugeot 308 (11) Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Nový Peugeot 308 sa vymyká zo šedi nižšej strednej triedy. Prišiel čerstvý vietor originality, je menší, krajší a výraznejší než doposiaľ. Nevíťazí v kategórii praktickosti, namiesto toho sa snaží chytiť za srdce. Je to akoby sa na firemnej párty komunistickej strany objavil nový kolega v mladíckom obleku. A s dlhými vlasmi.

Poznámka na záver: Tento test vychádza len zhodou okolností tesne po vyhlásení výsledkov ankety Auto roka na Slovensku, ktorú 308 vyhral. Aj keď autor týchto riadkov by zvolil odlišné poradie víťazov, tomuto Peugeotu nemožno uprieť veľkú dávku odvahy.

Technické údaje Peugeot 308 1.6 Hdi 115k Allure
Motor 1,6 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 85 (115) pri 3600
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 270 pri 1750
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 10.2
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 4,2/3,3/3,7
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 470/1228
Prevádzková hmotnosť (kg) 1395
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4253/1863/1457
Cena (eur s DPH) úplný základ 12 890; tento kus 26 770

TREND.sk test - najnovšie autá z používateľského pohľadu.
TREND test - najnovšie autá z pohľadu motoristického nadšenca.
Prečítajte si všetky testy.