Prečo Insignia
Treba ale začať samotným autom. Opel Insignia je dnes už trochu babička, veď pred faceliftom prišla na trh už pred ôsmimi rokmi. Je jednou z mnohých možností v strednej triede, kde ako benchmark pre mnohých slúži Passat. Ako drží krok s čerstvými prírastkami?
Hoci dizajn nie je vyslovene konzervatívny, Insignia patrí medzi menej nápadné autá na ceste. V testovanej bielej farbe navyše s menšími kolesami to nie je nič pre extroverta. Po tých rokoch je už aj trochu opozeraná. Nástupca sa očakáva budúci alebo ten ďalší rok.
Opel Insignia 1,4 LPG Zdroj: Ľuboš Mistrík
Miesta vnútri nie je málo, ale vzadu si priemerný dospelý môže šúchať hlavu o znížený strop. Priestor pre nohy síce nestačí na posunutie sa na vrchol triedy, ale rodine stačiť bude, odkladacích plôch vnútri by ale mohlo byť viac a väčších. Kufor je veľký.
Vek vidieť najmä pri technológiách, modernejšie autá dnes už asistentmi jazdy motivujú nerobiť za volantom nič a starať sa len o sociálne siete. Všetko je tu ale poruke a logicky usporiadané. Insignia je vnútri jednoduchá, cítiť nemeckú strohosť. Nie je tu nič, čo by nekonečne chytilo za srdce, ale ani nič nehnevá a je dobrým partnerom rodiny, držiacim sa v úzadí. A veľkým plusom je komfortné pruženie.
Opel Insignia 1,4 LPG Zdroj: Ľuboš Mistrík
Dokonalá prestavba
Tento Opel pochádza priamo z fabriky a na prestavbe na LPG je to vidno. Všetko okolo alternatívneho pohonu je dokonale zakomponované, vrátane nádrže namiesto rezervného kolesa v kufri. Na stredovom tuneli pribudlo tlačidlo s kontrolkou indikujúcou jazdu na LPG. Pomocou neho prepínam pohon aj za jazdy, zmenu občas sprevádza jemné cuknutie auta. Benzín auto štartuje a rozbieha, kým sa motor trochu nezohreje. V lete trvá prepnutie pohonu len pár sekúnd.
Opel ukazuje ručičkou stav nádrže, ktorú využíva, digitálne zasa tu druhú. Okrem toho sa priemerná i aktuálna spotreba týka práve používaného paliva a dojazd dáva najavo samostatne za každú nádrž i ho spoločne počíta. Práve obrovský dojazd, v tomto prípade niekde cez 1 400 km vďaka 70-litrovej benzínovej a 42-litrovej LPG nádrži môže byť jednou z motivácií uvažovať o kombinácii benzín plus LPG. Samotné LPG pridalo Oplu cca 500 km v závislosti od štýlu jazdy.
Opel Insignia 1,4 LPG Zdroj: Ľuboš Mistrík
Na druhej strane mu aj ubralo kone, zo 140 ich pocitovo niekoľko ubudlo. Ale je to poznať najmä po prepnutí z jedného pohonu na druhý a malá 1,4ka má s veľkou Insigniou veľa práce tak či tak, čo vidno aj na takmer 11-sekundovom zrýchlení.
Tankovanie LPG je mierne odlišné, do malej trubky vedľa hrdla palivovej nádrže treba naskrutkovať lievik a niekde nechať natankovať obsluhu čerpacej stanice. Sieť staníc je mimoriadne hustá, a keď sa minie LPG, stále je tu obrovská benzínová nádrž. Mimochodom, z fabriky je auto o rovných tisíc eur drahšie.
Opel Insignia 1,4 LPG Zdroj: Ľuboš Mistrík
Spotreba a náklady
K tomu najpodstatnejšiemu, nákladom. Keďže Insignia zodpovedne ukazuje priemernú spotrebu práve zvoleného pohonu, nie je nič ľahšie ako si to porovnať.
Na testovací okruh vyrážam v noci cez víkend, minimalizujúc vplyv premávky. Trasu Bratislava - Trnava po diaľnici a späť po vedľajších cestách (viď priložená mapa) absolvujem dvakrát, raz výhradne na benzín, druhý raz na LPG.
Ide o prakticky úplne identické jazdy, väčšinu času na tempomate v rovnakých rýchlostiach, čoho výsledkom je aj identická dĺžka trasy a priemerná rýchlosť.
Rozdiely v spotrebe vidieť v tabuľke, treba dodať, že mimoriadne nízka spotreba benzínu prekvapila. A kým alternatívneho paliva som minul o 30 % viac, je v priemere o polovicu lacnejšie než benzín.
Ak k tomu pripočítame o tisíc eur vyššiu kúpnu cenu, rozdiel by sa mal vrátiť po prejazdení 38-tisíc kilometrov, potom jazdíte zhruba o 40 % lacnejšie. Plusom je údajne menšie špinenie (karbonizácia) motora pri LPG, čo môže predĺžiť jeho životnosť.
Porovnanie benzín vs. nafta vs. LPG | |||||
spotreba (l/100 km) | liter paliva (eur s DPH) | cena za 100 km (eur) | kúpna cena (eur s DPH) | návratnosť (km) | |
benzín | 5,7 | 1,173 | 6,69 | 25 490 | n |
nafta | 4 | 1,012 | 4,05 | 27 290 | 68 231 |
LPG | 7,4 | 0,555 | 4,11 | 26 490 | 38 773 |
Poznámka: Testovacie auto Opel Insignia Cosmo. Ako benzín a LPG je použitý motor 1,4 s výkonom 140k; nafta 1,6 CDTi (136k). Keďže v reálnom teste spotreby LPG a benzínu sme udávanú mimomestskú spotrebu prekročili o cca 20 %, pre potreby výpočtu sme oficiálnu naftovú spotrebu tiež zvýšili o 20 %. Návratnosť ukazuje počet najazdených kilometrov, po ktorých sa vráti vyššia kúpna cena v porovnaní s benzínom. | |||||
Prameň: Opel.sk; Natankuj.sk; prepočet TREND |
Tento pohon môže byť okrem šporovlivých vhodný aj pre niekoho, kto auto využíva dvoma extrémami. Denne robí krátke trasy po meste, raz týždenne zasa cestuje cez celé Slovensko. V takom prípade asi kvôli nákladom zvolí diesel, hoci nafta nie je úplne vhodná do mesta. Benzín plus LPG zvládne obe situácie – aj prískoky z jednej kaviarne do druhej, aj úsporne precestovať krajinu.
Čo je vlastne LPG
Skratka pre anglický výraz Liquefied Petroleum Gas, teda „skvapalnený ropný plyn“. Ide o propán, bután, resp. ich zmes, ktorá sa používa ako pohonná látka pre pohon benzínových motorov. Je to vedľajší produkt pri získavaní ropy a zemného plynu, no hlavne je to vedľajší produkt procesov v rafinériách. Tento skvapalnený plyn sa obíde bez prídavných aditív, je takmer bez síry a spaľuje škodlivé látky. Zdroj: Probugas.sk.
Opel Insignia 1,4 LPG Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Opel Insignia ani LPG sami osebe nedávajú väčšie emócie. Aj auto aj pohon sú postavené dobre, potešia rodinné rozpočty a milovníkov pragmatiky. Alternatívny variant ale okrem maximalizácie dojazdu na plné nádrže umožní jazdiť za niečo viac než polovicu a ušetrené peniaze potom môžete dať napríklad do zážitkov. A o chýbajúce emócie je zrazu postarané.
Auto na test zapožičal projekt PROBUCARD, ktorý umožňuje prestavbu auta na LPG bez vstupnej investície.
Plusy | Mínusy |
komfortné pruženie | menej miesta vzadu na hlavu |
logika a jednoduchosť ovládania | vyššia spotreba LPG |
obrovský dojazd (LPG + benzín) | nižší výkon pri jazde na LPG |
výborná benzínová spotreba | |
zapracovanie LPG do auta |
Opel Insignia 1,4 LPG Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Opel Insignia 1,4 LPG | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,4 benzín + LPG |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 103 (140) pri 4900-600 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 200 pri 1850-4900 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 10,9 |
Spotreba benzín - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,8/5,2/6,2 |
Spotreba LPG - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 10,3/6,1/7,6 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 530/1470 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1438 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4842/1858/1498 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 20 490; tento kus 26 490 |