Rozpačité dojmy z minulosti

Každý si so sebou nesie niečo z minulosti a nová 3008 nie je výnimkou. Jej predchodca bolo ťažko zaraditeľné kupé SUV MPV. Kvôli nepochopiteľnému ovládaniu infotainmentu ste šéfovi zavinšovali pekný deň matiek a chrómových čačiek vnútri aj vonku bolo trochu priveľa.

Aj to je pozostatok zvláštnej éry francúzskej značky. Lenže potom prišla nová 308čka, zvonku síce trochu fádna, zvnútra ale plná šialeností. Chcela sa odlíšiť za každú cenu, čo vyústilo až v to, že klimatizáciu nepoužívate, lebo netušíte ako. Ale oplatilo sa, 308 je jazdecky a komfortom skutočne vydarené auto a dnes sú ho plné slovenské cesty.

Peugeot 3008 GT Zdroj: Peugeot

Novinka 3008 chce dosiahnuť minimálne toľko. Nemusím síce rozumieť potrebe vlastniť malé SUV s predným pohonom, akceptujem to ale rovnako ako iné politické názory. Tento Peugeot prichádza do perspektívneho segmentu, kde okrem doteraz spôsobeného rozruchu musí aj uspieť. Aspoň trochu, len cena ho môže zradiť. Testovaný kus dosiahol 38-tisíc eur.

Neopozeraný vzhľad

Spredu trochu pripomína psie plemeno zvané šarpej. Malé predné svetlá obalené množstvom karosérie a tuku okolo. Vygooglite si. Zadná časť s tou prednou úplne neladí, ale to môže byť spôsobené aj odlišnou farebnou kombináciou vo vrcholnej verzii GT. Zadná časť je čierna, predok sivozelený. Je to efektné a neopozerané, kategóriu vzhľad Peugeot zvládol. Môžete ho milovať alebo nenávidieť, určite nie prehliadnuť.

Peugeot 3008 GT Zdroj: Peugeot

A ak zvonku je odlišný, vnútri je to dizajnové šialenstvo tak, ako to dokážu len Francúzi. Žiadna krivka nesedí s ďalšou, všetko je iné než sme zvyknutí. Volant je miniatúrny, prístroje sú nad ním. Prepínače na stredovom tuneli trochu pripomínajú Mini, ale sú efektné a funkčné. Oblé vybratia palubnej dosky pripomínajúce parkety v kuchyni, vytŕčajúci displej zábavného systému. Do toho krásne nadizajnované sedadlá. Nemusí to byť každému po chuti, ale nejako takto si predstavujem odvážny interiér.

Navyše je tu dostatok miesta aj vzadu na hlavu. Na rozdiel od predchodcu už si mám kam odložiť drobnosti, i keď obrovský prázdny priestor pod lakťovou opierkou ostal. Napriek odlišnému usporiadaniu prvkov som si zvykol po pár kilometroch. Výborným ťahom je vrátiť prístup k základným funkciám hardvérovo.

Peugeot 3008 GT Zdroj: Peugeot

Nové systémy

A veľkú pochvalu si zaslúži aj úplne nový palubný systém a infotaiment. Grafika je jedna z najkrajších na trhu. Reaguje rýchlo a na rozdiel od chaosu v 308čke už ovládanie dokážem pochopiť aj ja. Je vidno, že tomuto prvku auta sa venovala obrovská pozornosť.

Pýchou 3008 je okrem centrálneho displeja veľká 12,3-palcová obrazovka pred vodičom namiesto klasických budíkov. Možno si tu zvoliť aj zobrazenie navigácie či ďalších funkcií. Napriek priehrštiu efektov je ale systém stále veľmi funkčný a jednoduchý na ovládanie.

Poteší výbava ako automatické diaľkové svetlá, ale už by sa zišlo aj vyrezávanie lúčov, nie len jednoduché prepínanie. A systém zapínania automatických stieračov je trochu nešikovný, nehovoriac o tom, že bezkľúčový prístup občas zahapruje. Ale otváranie kufra kopnutím pod nárazník je spoľahlivé.

Peugeot 3008 GT Zdroj: Peugeot

Veľkú pochvalu si ale zaslúži integrovanie ostrekovača čelného okna do stieračov. Znamená to, že sa minie menej vody, umývanie je efektívnejšia a funguje aj na diaľnici pri vysokých rýchlostiach. Navyše nestrieka vodu na všetkých naokolo.

Ako to jazdí?

Z nejakého dôvodu sa v dnešnej dobe od každého auta očakáva, že bude zábavné za volantom a zároveň pohodlné. 3008 GT to spĺňa. Má tu typickú vlastnosť nových Peugeotov, že pôsobí ľahko a hravo, malým volantom sa krúti prakticky bez odporu. Navyše sú jeho rozmery vyslovene vhodné do mesta – je krátky a vysoký.

Za mestom ukáže hravosť menšieho SUV. Nie že by sa do zákrut vrhal, ale kombinácia obratnosti a dobrého podvozku dokáže prejsť cestu za domom s úsmevom. Auto je navyše výborne odhlučnené po všetkých stránkach a rýchlostiach, len občas si malý naftový motor trochu zaklepe. Mimochodom kombinovaná spotreba dosiahla 6,9 litra na 100 kilometrov, čo je tak o niečo viac než by som čakal.

Peugeot 3008 GT Zdroj: Peugeot

Verdikt

Peugeot 3008 GT ostal zvláštnym zjavom ako vždy bol, ale trh dospel do takého štádia, že je pochopiteľný. Ide na to dizajnom, uleteným a priestranným interiérom a zároveň kvalitnou jazdou plnou ľahkosti. Niektoré čačky nemusia vyhovovať každému a ovládaniu chýba nemecká dokonalosť a jednoduchosť. Ale ak sa vám páči, nie je žiadny dôvod ohŕňať nos.

Plusy Mínusy
komfort a priľnavosť podvozku absencia pohonu 4x4
dizajn displejov a grafika vyššia cena
slušný vnútorný priestor pre niekoho príliš odvážny interiér
ostrekovače v stieračoch
odhlučnenie

Peugeot 3008 GT Zdroj: Peugeot

Technické údaje Peugeot 3008 GT 2.0 180k EAT6
Parameter Hodnota
Motor 2,0 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 133 (180) pri 3750
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 400 pri 2000
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9.6
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 5,5/4,4/4,8
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 520/1482
Prevádzková hmotnosť (kg) 1465
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4447/1906/1624
Cena (eur s DPH) úplný základ 19 990; tento kus 38 210