Mondeo malo vždy tú výhodu, že s ním bolo možné podpisovať pracovné kontrakty za stovky tisíc, ale aj urobiť obhliadku bytu pred vymaľovaním za pár stoviek eur. Nevzbudzuje prehnanú pozornosť ako nemecké značky, no dáva príjemnú „európsku“ kvalitu spracovania a praktické detaily, ako aj jedny z najlepších jazdných vlastností v tejto triede. Dlho odkladaný nástupca má preto ťažkú úlohu.
Ford Mondeo kombi 1,5 EcoBoost Trend X Zdroj: Peter Polešenský
Všadeprítomná maska
Ford aj na nové Mondeo nalepil masku, dobre známu z ostatných modelov značky. Lenže kým na niektorých kusoch najmä z radov dodávok vyzerá neprirodzene, Mondeu pasuje. Asi preto, že ho pod názvom Fusion už niekoľko rokov predáva za Oceánom, kým Európa trpela starší model. Či bola skôr sliepka alebo vajce – najskôr maska na Mondeu, až potom na ostatných Fordoch.
Pri pohľade na majestátne kombi možno povedať, že sa čakanie oplatilo. Mondeo pôsobí ako skutočne veľké auto, čím aj je. Zamračený výraz mu pridáva na dravosti, zadok sa až príliš podobá na predchodcu. A prosím všetkých budúcich majiteľov, neobúvajte naň nič menšie ako 18-palcové kolesá. Použité 16-ky, ktoré vidno na fotkách, dizajn ochudobňujú.
Ford Mondeo kombi 1,5 EcoBoost Trend X Zdroj: Peter Polešenský
Naživo je skutočne dlhé a vďaka spätným zrkadlám vyrastajúcim z dverí ako na nejakom superšporte aj poriadne široké. Jeho takmer 4,9 metra dĺžky poznať najmä pri vtesnávaní sa do malých parkovacích miest. Senzory vzadu, prípadne aj vpredu by tu mali byť povinnou výbavou.
Vnútri skutočne veľké
Nové Mondeo je medzigeneračne nižšie a užšie, ale ohúri priestorom už pri otvorení dverí. Sú veľké a dlhé, vzadu nie je problém vtesnať aj priemerného amerického hráča rugby. Interiér je vzdušný, predné sklo ďaleko, všade miesta viac než dosť. Nie je to obopínajúci športový pocit, skôr americké rozvaľovanie sa. Dizajnovo je to až na pár liniek ako napríklad výplň dverí, trochu nuda.
Ford Mondeo kombi 1,5 EcoBoost Trend X Zdroj: Peter Polešenský
Stredová konzola, naopak, v tomto vyhotovení pripomína skôr štartovací modul stíhačky. Pokiaľ v príplatkovej výbave nezaškrtnete dotykový displej, dostanete za hrsť tlačidiel. Napočítal som presne 22 zbytočných gombíkov a aj po 12 hodinách strávených v aute som sa pri každom druhom stlačení hocičoho pomýlil. Veď raz treba stlačiť guličku, inokedy šípku, potom potočiť. To je ale nedostatok nižších výbav a ako ma presvedčil inovovaný Focus – dotykový displej neduhy odstraňuje.
Kufor kombi veľkosťou nezaostáva. Jeho 525 litrov je síce menej než rekordéry triedy, no využiteľnosť je veľmi slušná. Má aj niekoľko praktických vešiakov, v tomto je ale Škoda alebo VW Passat ďalej. A chýba dnes už takmer samozrejmé sklápanie zadných sedadiel priamo z kufra.
Ford Mondeo kombi 1,5 EcoBoost Trend X Zdroj: Peter Polešenský
Ako to jazdí
Mondeo má nálepku jedného z najlepšie jazdiacich áut tejto triedy. Novinka nie je výnimkou. Hoci pre ešte istejšie prejazdy zákrut by to chcelo väčšie kolesá, vie pobaviť. Je presné na volante, podvozok dáva pomerne jasne vedieť, čo sa ide diať a presné radenie by mohli vyučovať na školách. Jasné, manažérske kombi nebude nikto brať na okruh, ale v kopcoch sa určite nudiť nebudete.
Hoci má auto vyslovene radosť, keď ho trochu v zákrutách pritlačíte, na tomto obutí je hlavne o komforte. Mondeo plynie krajinou úplne nečujne, so spolujazdcom šepkáte aj nad diaľničnými limitmi. Nerovnosti takmer neexistujú, a aj keď nejakú dieru po zime chytíte, vaše zuby ostanú celé. Dokonca to ani tak nebolí. Napriek poriadnej váhe pôsobí veľmi ľahko.
Ford Mondeo kombi 1,5 EcoBoost Trend X Zdroj: Peter Polešenský
Za celkovú kultivovanosť auta určite môže aj motor. Malý 1,5-litrový motor EcoBoost so 160 koňmi je nesmierne tichý vo všetkých otáčkach, netreba ho zbytočne vytáčať a už na 60ke si vystačí so šestkou. Pritom sa s radosťou ťahá do zákrut a predbieha bez hanby. Dlhodobá kombinovaná spotreba vyšla na 7,7 litra na 100 km. Benzín má ale nízky dojazd, ani nie 700 km na nádrž.
Verdikt
Nový Ford Mondeo prišiel síce dva roky po predstavení a začiatku predaja v Severnej Amerike, ale nie je zaostalý. Na správnych kolesách pôsobí majestátne, vnútri ponúka more priestoru, jeho spracovanie je kvalitné a nedáva žiadny náznak, že by malo niečo začať vŕzgať. Jazdí zábavne ako vždy. Aj s novým predkom i modernejším interiérom má imidž správňaka a poteší ešte viac. Aj keď bude doma parkovať vedľa Corvette.
Plusy | Mínusy |
zábava za volantom | priveľa tlačidiel na stredovej konzole |
množstvo priestoru vnútri | dojazd na plnú nádrž by mohol byť väčší |
majestátny vzhľad | |
nenápadnosť a všestrannosť | |
komfortná a tichá jazda |
Ford Mondeo kombi 1,5 EcoBoost Trend X Zdroj: Peter Polešenský
Technické údaje Ford Mondeo kombi 1,5 EcoBoost Trend X | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1,5 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 118 (160) pri 6000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 240 pri 1500-4500 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9.3 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,9/4,7/5,9 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 525/1630 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1723 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4867/1852/1501 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 22 890; tento kus 24 630 |