V kolóne na výpadovke z mesta to otáčam opačným smerom. Medzi zaseknutými autami odbáčam do poľa. Prašná niekoľkokilometrová cesta okolo letiska spojená s výmoľmi, blatom, offroadovým areálom a zopár zablúdenými psičkármi ukazuje najdôležitejšiu vlastnosť nového pickupu z Japonska - slobodu. S takmer hodinou ušetreného času sa pripájam už na prázdnu diaľnicu ďaleko od nehôd.

Ako na pešej zóne

Navara je jedným z tých najznámejších pickupov, teda pracovných strojov s korbou určených do terénu a hlbokého lesa. Preto aj hlavná skúška prebieha v divokom offroadovom areáli. Na väčšine prašných a štrkových prekážok stačí prepnúť na pohon 4x4. Nissan má predný nájazdový uhol 30,4 stupňa, zadný 25,6 a prejazdový dosahuje 22,2. Svetlá výška je 22,3 cm.

Vyšliape prudké stúpania, kde mam problém vybehnúť pešo, bočné náklony ani prekríženia náprav nerobia problém. Stačí auto vytiahnuť z ťažkostí plynom a ak treba, ešte väčším plynom. Pomáha automatická prevodovka a zjazdový asistent.

Nissan Navara NP300 Double Cab Zdroj: Ľuboš Mistrík

Až v momente, keď si trúfnem na stúpanie s hlbokým výmoľom uprostred, je treba prepnúť na redukovaný prevod pomocou otočného prepínača na palubnej doske. Navara do piesočnej diery padne ľavým predným kolesom a potom aj zadným. Ale diferenciály sa napokon z toho vyhrabú a predpokladaná dramatická prekážka je zrazu prechádzkou po pešej zóne.

Čo sa týka jazdného štýlu – na rozmlátenom poli platí – čím rýchlejšie, tým komfortnejšie.

Nissan Navara NP300 Double Cab Zdroj: Ľuboš Mistrík

Na každý deň

V meste je obrovský 5,3-metrový pickup trochu neohrabaný. V zúženej premávke pri rozkopávkach sa bojíte o susedné autá a manévrovanie v malých priestoroch je ako kormidlovať pirátsku loď v Benátkach. Ale vtáčí pohľad, kamery vpredu a vzadu a parkovacie senzory to výrazne uľahčujú. Neraz som vyplašil vodiča za mnou približujúc sa až na doraz.

Za volantom sa cítim ako onen kapitán. Vypuklé boky kapoty, vysoký posed zosmiešňujúci vodičov Range Roverov a veľké zrkadlá. Aj interiér je na túto triedu vydarený. Po použití rovnakých prvkov už v niekoľkom aute od Nissanu je toto konečne model, kde sa strohé materiály a dizajn hodí. Nie, toto nie je pochvala pre X-Trail s prakticky identickým vnútrajškom.

Nissan Navara NP300 Double Cab Zdroj: Ľuboš Mistrík

Všetko je poruke, pred vodičom je veľký palubný displej a zastaraná grafika i rozlíšenie obrazovky v strede pôsobí v pracovnom pickupe až luxusne. Rovnako aj full LED svetlá. Miesta vzadu je na tento typ auta slušne, ale prakticky ľubovoľná stredná trieda je na tom lepšie.

Prekvapivá pohoda

Navara so 190-koňovým dieselom s dvoma turbami nemá problém sa hýbať. Štart pripomína zvuk stíhačky a ak by obrovský zablatený pickup medzi okoloidúcimi nevzbudil dostatočný rešpekt, zvuk ho zabezpečí určite. Ale po chvíli sa utíši a vnútri už nie je nad rámec bežnej nafty.

Nepamätám si takýto tichý stroj obdobnej triedy. Ani diaľnica neprinesie prehnaný hluk, aerodynamika sa zjavne podarila. Vo veľmi obmedzenej miere je tu cítiť ten typický dopredu-dozadu pohyb pickupu, ale spolucestujúci si nemusia nič všimnúť.

Určite jeden z najpohodlnejších v kategórii, aj vďaka netradičnej koncepcii viacprvkovej zadnej nápravy namiesto klasických listov z lacnejších kusov. Ale od tradičného SUV má stále ďaleko.

Obmedzujúca nie je ani spotreba, dosiahnutých 8,8 litra na 100 km je so zohľadnením hodín strávených v teréne výborných. Skúste na štrkovisko zobrať svoj záhradný domček, koľko minie.

Nissan Navara NP300 Double Cab Zdroj: Ľuboš Mistrík

Verdikt

Navara dáva slobodu. Ak ju chcete do mesta, senzory a kamery pomôžu ako vedia. Dokonca sa o pár stresujúcich centimetrov vojde aj do podzemných garáží. Ak ju chcete na dlhé cesty, bude tichá, primerane komfortná a nezožerie veľa. Ale najviac si ju zamilujete, keď budú ostatní stáť v kolónach. Ten široký úsmev rútiac sa prázdnym poľom vám budú závidieť.

Plusy Mínusy
sloboda za volantom mierne natriasanie
terénne schopnosti menej miesta vzadu
bohatá výbava
silný motor a slušná spotreba
na túto triedu tiché

Nissan Navara NP300 Double Cab Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Nissan Navara NP300 DoubleCab Tekna
Parameter Hodnota
Motor 2,3 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 140 (190) pri 3750
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 450 pri 1500-2500
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 10.8
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 8,7/6/7
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Rozmery kufra - dĺžka/šírka/výška 1537/1560/474
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1963
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 5300/1850/1840
Cena (eur s DPH) úplný základ 25 270; tento kus 38 010