Jednoducho je to slovo príliš dlhé. Pre zrýchlenie z nula na stovku za 2,7 sekundy by sa možno lepšie hodil „mih“. Alebo len jednoducho „h“, i keď azda všetci cestujúci pri plnom záťahu tohto japonského kladiva na namyslené talianske a nemecké superšporty proste mlčia. Ich ruky aj nohy sa držia a zapierajú, na nejaké väčšie prejavy fyzicky nie je priestor.
Šokujúca rýchlosť
Nissan predstavil nový modelový ročník po deviatich rokoch od štartu tejto generácie, vďaka ktorej sa konečne dostal ako výrobca super áut aj do povedomia Európanov. Novinkou je iný tvar nárazníka vpredu aj vzadu, koník sem, krútiaci moment tam, desatina sekundy na okruhu dole, obliny namiesto prahov pod dverami... Ak vaše dieťa ťažko večer zaspáva, prečítajte mu tlačovú správu.
Ak by sa ma Nissan pýtal, pre budúce ročníky tohto dvakrát oturbeného šesťvalcového superšportu už odporúčam len jedinú vec – kvôli ešte lepšej aerodynamike zrušiť spätné zrkadlá. S GTR 2017 totiž nebudete nikomu na ceste zavadzať a niet komu uhýbať. Nikdy.
Nissan GT-R 2017 Zdroj: Martin Cyprian
Rýchlosť 570-koňového stroja doslova šokuje, a keď počas stoviek kilometrov strávených za vynoveným volantom, ktorý už nepripomína ten na Playstation, čo máte doma, hľadám vhodnú charakteristiku, nachádzam len pubertálny výraz – „je to brutálne“.
Launch Control aktivovaný troma jednoduchými stlačeniami tlačidiel odkrví mozog. A stavím sa, že polovica predbiehaných vodičov netuší, že som okolo nich preletel. Stačí, ak si v predbiehanom aute práve nastavujú klimatizáciu a GTR je už za horizontom bez povšimnutia. Prerušovaná čiara končí o 50 metrov? Stihnete to.
Rýchlomer sa s novým ročníkom nemenil, a tak stále pri mestskej päťdesiatke pôsobí, akoby ste šli menej než nula. Nissan vyrobil auto pre slimákov a sviatočných vodičov, ktorý by tak vďaka neskutočnej dostupnosti rýchlosti šli konečne aspoň na hranici maximálnych povolených rýchlostí. I keď odporúčam preventívne všetkých vodičov GTR zatknúť.
Nissan GT-R 2017 Zdroj: Martin Cyprian
Šmyk sem, šmyk tam
Nissan zmenil aj nastavenia trakčnej kontroly a dávkovanie krútiaceho momentu medzi všetkými poháňanými nápravami. Výsledkom je, že ročník 2017 ochotnejšie smeruje bokom. Stačí obmedziť nastavenie ESP a z ostrých zákrut vychádzam v miernom štvorkolkovom šmyku. Na začiatok vydesí, ale keď si zvyknem, získavam ešte väčšiu rýchlosť a najmä úsmev rastie.
Hoci sa traduje, že šoférovať GTR je úplná nuda, nie je to ani trochu pravda. Na rozbitej ceste treba neustále bojovať s volantom, širokánske 20-palcové kolesá chcú vyskúšať každú koľaj. A keď sa dostanete na kvalitnú cestu, Nissan predvedie také rýchlostné peklo, že bude hodnú chvíľu trvať, kým zatvoríte ústa a prestanete sa báť o život a hypotéku.
Nissan GT-R 2017 Zdroj: Martin Cyprian
Treba si ale pamätať, že je obrovský a hlavne široký. Brzdy síce 1,7 tony dokážu ubrzdiť prekvapivo ostro a celkovo nepôsobí ťažkopádne. Ale úzke cesty nie sú preňho, viac mu sedia širšie zákruty, kde naplno prejaví svoj talent.
Predstavenie vyzerá v zásade stále rovnako, zošliapnuť plyn až do úrovne vašej odvahy, plné brzdy sprevádzané veľkými korekciami volantu, ak nie som na dokonalom asfalte. Potom ostro zatočiť, zákrutu prejsť v miernom šmyku a zasa podľa chuti plný plyn na výjazde.
Nie je to boj o každý centimeter cesty, aký zvádza vodič napríklad BMW M3, ale je to brutálna efektivita, ktorá vyplavuje adrenalín veľmi podobne. A spolu s ním aj množstvo potu do výborných športových Recaro sedadiel. Nie, nie, takto naozaj nevyzerá nuda.
Nissan GT-R 2017 Zdroj: Martin Cyprian
Pohodlnejšie do potravín
Okrem záplavy technických vylepšení, ktorým okrem predajcov málokto rozumie, má GTR 2017 aj jeden zásadný plus v podobe interiéru. Vzhľadom na niektoré tlačidlá z X-Trailu a sem-tam zavŕzganie to síce stále nehrá na prvú ligu dvakrát takého drahého Porsche, ale je to obrovský skok vpred. A nielen to, dnes je to skutočne dôstojné miesto, aké každý šťastlivec za svojich 100-tisíc eur dostane.
Volant má nový tvar s množstvom tlačidiel, pribudli karbónové prvky a palubná doska je obšitá v koži. Výplne dverí sú mäkké ako vankúš a dizajn zmenil aj infotainment spolu s 8-palcovým displejom. Stále ukazuje všetky preťaženia, teploty a tlaky kvapalín, pozíciu pedálov, natočenia volantu či napríklad stopky.
Ak by šlo o rodinné kombi, kritizujem zastaraný dizajn a divoké ovládanie palubného počítača. Ale v GTR? Ani ste to tam nemuseli dávať.
Nissan GT-R 2017 Zdroj: Martin Cyprian
Podvozok je možno o malý kúsok mäkší a výfuk je stále rovnako tichý ako predtým. Jeho zvuk síce viacerí kritizujú, mne ale efektívny hukot sedí k celkovej náture auta. A veľmi fandím všetkým mechanickým zvukom, ako je napríklad rachot prevodovky pri radení i plnom nasadení. Po podradení a držaní vysokých otáčok pripomína WRC špeciály.
Oproti predchodcom sa údajne výrazne zlepšila výdrž mechanických častí z veľkej časti vďaka aerodynamike a lepšiemu chladeniu technických častí. Za pár dní jazdenia viem posúdiť netradične nízku teplotu oleja i chladiacej kvapaliny aj pri neustále opakovaných jazdách naplno. Tsunemi Ooyama, ktorý osobne poskladal a podpísal motor v tomto kuse si dal zjavne záležať.
Nissan GT-R 2017 Zdroj: Martin Cyprian
Verdikt
Posledná nezodpovedaná otázka je, či sa mi dizajnovo páči. Nie je to dokonale upravená brunetka ako je M3 ani rokmi vypestovaná blondína ako Porsche 911. Ale zovňajšok GTR je brutálny, je to superšport z každého pohľadu a jeho obliny, výduchy a hrany sú práve tie príťažlivé. Pod povrchom sa skrýva šokujúca rýchlosť bez pozlátok. Vodiča len vyzýva, choď, uži si to najlepšie ako vieš. Možno sa nezaľúbite na prvý okamih, ale stačí rýchly „mih“ a je to tam.
Plusy | Mínusy |
brutálna rýchlosť | spracovanie niektorých prepínačov |
zábavné jazdné vlastnosti | zastaranejší infotainment |
hodnotnejší interiér | |
mechanické zvuky | |
športové sedadlá |
Nissan GT-R 2017 Zdroj: Martin Cyprian
Technické údaje Nissan GT-R 2017 Black Edition | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 3,8 benzín |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 419 (570) pri 6800 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 637 pri 3600-5800 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 2.7 |
Spotreba - kombinovaná (l/100 km) | 11.8 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra (l) | 315 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1752 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4710/1895/1370 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 99 500; tento kus 103 200 |