Cestovné KTM je totiž besné. Pripomína buldoga, jeho obrovský dvojvalcový motor potrebuje k životu otáčky, inak len nasrdene v kúte čaká na najbližšiu obeť, v tomto prípade otvorenú rovinku. Super Duke GT 1290 podo mnou vibruje, až kým pravá ruka nepotiahne rukoväť takmer na doraz. Jediné šťastie, že nemám šancu sa pozerať pri tom aj na rýchlomer.
Šialená nátura
Mať v cestovnom endure 172 koní pri jeho 205-kilogramovej váhe je ako natlačiť do Octavie cez tisíc koní. Áno, stále sa do škodovky vojde niekoľko kočíkov a detského príslušenstva, ale mestské rýchlosti by pôsobili asi ako sedieť na pive a zaplatiť zaň účet bez toho, aby som sa ho dotkol. Nič šialenejšie ako toto oranžové KTM som zatiaľ nejazdil.
KTM Super Duke GT 1290 Zdroj: Mjöllnir Photography
Keď motorku ženiem nahor novoobjaveným priesmykom, iba miestami spoza stromov presvitajú krásne výhľady do údolia. Sústredenie pohlcujú šialené nájazdové rýchlosti a vďaka nesmiernej ochote ľahkého stroja sa naklápať aj s chuťou prechádzané zákruty. Zatiaľ som ju nevzal na okruh, ale určite to bude blízko dokonalosti.
Ale nie je to len o jazdných vlastnostiach či akurát zaberajúcich brzdách a slušnej odozve na plyn. Je to o charaktere postavenom na bláznivom oranžovom rámovom dizajne a najmä unikátnom veľkom dvojvalci. Motor sa aj vďaka dlhšie nastaveným prevodom prestane trápiť až niekde pri 5-tisíc otáčkach a mestskou premávkou sa prepletám na trojke, najviac štvorke.
KTM Super Duke GT 1290 Zdroj: Mjöllnir Photography
Vrchol ponuky
Ak o väčšine moderných strojov píšem, že vibrácie necítiť, je to preto, že všetky im ich vzala táto KTMka. Nevadí mi to. Dáva jej to úplne odlišný pohľad na vec, pripomína to dobu motoriek spred éry, kedy bolo všetko prístupné a jednoduché. Sústrediť sa treba aj pri radení neutrálu, ktorému sa nie vždy chce sadnúť na miesto.
Samozrejme, Super Duke GT ako vrchol ponuky má bohatú výbavu, najmä tento kus s príplatkovými „Powerparts“. Radenie bez spojky (žiaľ len nahor), vyhrievané riadidlá, sedlo, tempomat, bočné kufre s kapacitou dvakrát po 30 litrov. A úžasný Akrapovič výfuk, ktorý pri ubratí plynu z vysokých otáčok strieľa. Aspoň upozorní okolitú zver, nech neskáče do cesty. Vlastne je prvkom aktívnej bezpečnosti.
KTM Super Duke GT 1290 Zdroj: Mjöllnir Photography
Meniť charakter tohto stroja pomáha aj elektronicky nastaviteľný podvozok v troch možnostiach. Rozdiel medzi komfortným režimom a športovým je výrazne cítiť najmä na priesmykoch. Tiež sa dá nastaviť odozva plynu a jednotlivo aj elektronickí pomocníci. K praktickej stránke patrí aj 23-litrová nádrž, čo pri dosiahnutej spotrebe 6,7 litra na 100 kilometrov vystačí na dlhé výjazdy.
Dizajn rakúskych motoriek je špecifický, najmä pre charakteristické smutné svetlá a viaceré ostré hrany. Modelu 1290 sa to ale až tak netýka, práve naopak má striedmejší, i keď stále dostatočne šialený dizajn. Dlhý bočný profil zvýraznený kuframi len pomáha dojmu stability. Rovnako aj nízko položené sedlo. Chýba mu full LED svetlo a trochu viac vyčančaný displej, veľký otáčkomer s jednoduchou grafikou vedľa je už trochu oldschool.
KTM Super Duke GT 1290 Zdroj: Mjöllnir Photography
Verdikt
KTM postavilo šialený a netradičný stroj. Je vhodný na dlhé cestovanie, ale aj na ničenie jogurtov na veľkých pretekárskych okruhoch. Vibrácie nemusia presvedčiť každého, ale táto motorka má v sebe také čaro, že ich s radosťou prepáčite.
A či za rehotanie sa do prilby môže cesta alebo dvojkolesový stroj? Len ďalšie jazdy hore a dole prinesú na toto odpoveď.
Plusy | Mínusy |
unikátny charakter | kvôli komfortu vibrácie motora |
ľahké, obratné, miluje zákruty | slabšia ochrana pred vetrom |
nastaviteľný podvozok | |
šialené výkony |
KTM Super Duke GT 1290 Zdroj: Mjöllnir Photography
Technické údaje KTM 1290 Super Duke GT | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1301 ccm |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 127 (172) |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 144 |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | n |
Spotreba - udávaná (l/100 km) | 5,9 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem palivovej nádrže (l) | 23 |
Suchá hmotnosť (kg) | 205 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | n |
Cena (eur s DPH) | od 17 999 |