Ranný pohľad na šmolkovo modrý, jemnými červenými doplnkami, veľkými kolesami a pričupeným postojom doplnený i30N fascinuje. Prvotina z dielne rýchlej divízie tejto juhokórejskej značky vytvára skvelý prvý dojem a ani okoliu nie je ľahostajná.

Zvonku aj zvnútra správne

Zvonku spĺňa všetko, čo má. Každý otvor a hrana má svoju funkciu. Suverénne patrí do rodu hothatchov, veď má široké ramená, veľké, mimochodom dvojité krídlo, nízke spojlery a dvojicu výfukov. A k tomu netradičné novinky, ako je trojuholníkové tretie brzdové svetlo či označenie N. Žiadne obohraté R, S alebo GT. Ak je jeho hlavnou úlohou zlepšovať imidž značky, tak prvý bod si môže s hrdosťou odškrtnúť.

Isto viete, že za jeho zrodom stojí Albert Biermann, predtým jeden z najvyšších v hierarchii BMW M. Myslím, že nikomu tak nezáleží na tom, aby bolo toto auto výborné, ako práve jemu. Ide o meno aj kariéru.

Hyundai i30N Zdroj: TREND

Albert, je to v poriadku. Nko má všetko potrebné aj vnútri – športový volant s výraznými tlačidlami voľby režimov, ukazovatele tlaku turba a teploty oleja, šesťstupňovú manuálnu prevodovku s ukážkovou kulisou radenia a športové sedadlá. Mimochodom, potešili by o niečo tesnejšie škrupiny. A v dnešnej šetrnej dobe aj prekvapenie – torznú tyč v kufri kvôli tuhosti karosérie, ktorá pochováva ambície na prepravenie chladničky.

Dokonalý zvuk

Naštartovanie je tým, čo ma utvrdí v správnom prvom dojme. Hyundai prskne do výfuku a ustáli sa na hrubom voľnobehu, ktorý ešte podporím prepnutím do športového režimu. Prvé desiatky kilometrov sú o  zrýchľovaní a zvoľňovaní, toho zvuku sa neviem nabažiť. Buble, strieľa alebo si len tak hučí. Skúste si vygoogliť na i30N nejaký výfuk od úpravcu. Nenájdete, lebo netreba.

A potom je tu jazda. Nko nie je síce intergalagticky rýchle, ale jeho 275 koní v tejto verzii Performance prichádza dostatočne slušne. Je príjemné ho točiť, dolovať z neho to najlepšie vo vysokých otáčkach. Nie je to záťah od nuly po vzore koncernových TSI, ale práve naopak, niečo zábavnejšie a hravejšie.

Hyundai i30N Zdroj: TREND

Či ma v to skoré jarné ráno teší? Mimoriadne. Široké pneumatiky sa držia v každom type zákruty, a keď v tých najostrejších zašliapnem plyn, len sa nasmerujú správnym smerom.

Žiadna nedotáčavosť, naopak, i30N ide presne po ukazovanej stope, nech je akokoľvek zatočená. Predný diferenciál je samosvorný, riadený elektronicky. A správnemu radeniu pomáha aj automaticky dávkovaný medziplyn.

Aj mi chýba ešte o kus viac hravosti, viac posielania zadku bokom do šmyku a vyrovnávania volantom. Z hľadiska zážitku z jazdy je Hyundai bližšie Golfu GTI než Meganu RS.

Hyundai i30N Zdroj: TREND

Na každý deň ostrejšie

A na denné jazdenie stačí vypnúť ubrblaný režim výfuku a nastaviť najkomfortnejší podvozok. Nko sa mení na civilné auto, ktoré púta pozornosť len svojou farbou a doplnkami.

Ale práve naopak, kým Golf GTI sa pri bežnom jazdení zmení na tuctový hatchback, minulá generácia Megane RS je stále trochu ostrá na dochádzanie do Lidlu. A Hyundai má v tomto bližšie práve k surovosti RS než poddajnosti GTI.

O tom svedčí aj dosiahnutá spotreba na úrovni 10,7 litra na 100 kilometrov a s tým súvisiaci dojazd nejaké tri stovky kilometrov. Takéto čísla sú bližšie prekoňovaným šesťvalcom než malému hothatchu. Zvlášť, keď Kórejci nastavili cenovú latku nižšie ako konkurencia. Niečo vyše 30-tisíc eur za špičkový testovaný kus podlezie len agresívna cena nového Megane RS.

Hyundai i30N Zdroj: TREND

Verdikt

S radosťou by som si privstal znova. Hyundai i30N je nielen obrovský skok pre značku, je to jeden z najlepších hothatchov súčasnosti. A ak by táto kategória vo svojej poslednej generácii neposkočila tak vpred naprieč značkami, ašpiruje na prvenstvá. Má všetko – pútavý dizajn, pozíciu za volantom, výkonný motor, dobrodružný zvuk, podvozok rýchlejší než motor. Jediný dôvod prečo môže niekto ohŕňať nos je značka. A tým robí podobnú chybu ako ráno vyspávať.

Plusy Mínusy
fantastický zvuk vyššia spotreba
hravé jazdné vlastnosti pre niekoho imidž
slušné brzdy aj radenie
decentné a funkčné úpravy

Hyundai i30N Zdroj: TREND

Technické údaje Hyundai i30N Performance
Parameter Hodnota
Motor 2,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 202 (275) pri 6000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 353 (378) pri 1750-4200
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 6,1
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 9,7/5,7/7,1
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sada na zväčšenie (l) 381/1287
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1354
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4335/1795/1447
Cena (eur s DPH) úplný základ 12 990; tento kus 32 290