Masívnejší a výraznejší
Táto kategória je prepchatá modelmi, preto v nej nie je ľahké uspieť. Honda ponúka výborné CR-V, Volkswagen o niečo menší Tiguan a väčší Touareg, Nissan zasa prišiel s ambicióznym Kaškajom, nehovoriac o prémiových modeloch, cenovo posadených vyššie. V takejto konkurencii musí byť nový Ford Kuga ozaj výnimočný. Je?
Auto oproti predchodcovi narástlo do všetkých smerov, no najmä sa zmenil dizajn. Z priateľského zaguľateného SUV do mesta sa ostrými hranami, veľkou maskou chladiča a výraznými blatníkmi stalo seriózne veľké auto, ktoré sa tvári trochu povýšenecky. Vyžaruje z neho sila, ale nie je v tom nič arogantné.
Ford Kuga (02) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Chce to viac nápadov
Interiér vás môže sklamať, pokiaľ máte doma iný nový model Fordu. Vyzerá totiž navlas rovnako ako napríklad v Grand C-Max. Interiér nedáva silnejší pocit nadvlády nad veľkomestom a individuality. Krásne a pohodlné sedadlá mu síce dávajú šmrnc, stále by si ale Kuga zaslúžila viac originality.
Posed za volantom je výborný, nastavenie sedadiel i dostupnosť odkladacích priestorov taktiež. Potešia dva veľké priestory na fľaše v stredovej konzole, na nič sú naopak tie vo dverách. Vložiť a následne z nich vybrať hoci aj menšiu fľašu je ako vyberať ježka z klietky.
Mínus smeruje k stredovému displeju, ktorý je na auto takejto kategórie jednoducho malý, hoci umiestnený výborne v zornom poli. Keď ale aj predošlý model mal väčší displej, niekde sa stala chyba. (Doplnené 20.2.2014: Americká verzia Escape ponúka obrovský displej, pozrite si foto). A napriek tomu, že je priestranný, jeho ovládanie vôbec nepatrí medzi intuitívne. Pustiť hudbu z USB kľúča alebo nájsť meno v telefónnom zozname chvíľu potrvá. Veľký priestor pre zlepšenie pri facelifte.
Ford Kuga (05) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Vovnútri
Naopak, palubný počítač a jeho displej je jeden z najlepších, čo som videl. Je veľký a dokáže naraz zobraziť až štyri údaje. K tomu pridáva nastavenie funkcií auta alebo zobrazuje rozdeľovanie aktuálneho výkonu medzi poháňané štyri kolesá. Za toto si zaslúži Ford pochvalu.
Miesta je vo všetkých smeroch dosť. Dobre sa cítia aj cestujúci vzadu, kde sa však taktiež veľmi nemyslelo na odloženie väčších fliaš. Sedadlá nie sú posuvné, sklopia sa ale jednoduchým potiahnutím jedinej páčky na každej strane a pri manipulácii s pohyblivým dnom kufra vytvoria jednu rovinu až do kabíny.
Niekomu môže chýbať tunel na lyže v strednej opierke vzadu, mne zase chýbalo lepšie členenia kufra a odkladacie priestory aj na menšie veci, aby vzadu nelietali. Známe elektrické otváranie kufra tým, že kopnete pod nárazník bez použitia rúk je praktické a možno čakať, že ho preberie aj konkurencia. Systém bez problémov fungoval, hoci táto Kuga už mala za sebou desiatky tisíc náročných novinárskych kilometrov.
Ford Kuga (09) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Ako jazdí?
Veľmi príjemne, aj do SUV dokázal Ford zakomponovať trochu tých svojich preslávených jazdných vlastností. Poteší minimálny hluk motora, ktorý o svojej naftovej povahe nedáva vedieť ani pri studenom štarte alebo zrýchlení. Odhlučnenie od podvozka je tiež príkladné, hoci pri diaľničných rýchlostiach už bude vadiť vietor okolo predných bočných okien.
Šoféruje sa však mimoriadne ľahko a Kugu budú vďaka vysokému posedu a ľahkej manévrovateľnosti milovať aj vaše polovičky. Pohon všetkých štyroch kolies primárne smeruje výkon dopredu, pri rozbehoch alebo plnom zrýchlení pripája zadnú nápravu. Vyskúšal som ju v ostrom pár kilometrovom zasneženom stúpaní a nemala žiadny problém. A keď nájdete zasnežené parkovisko, vypnite ESP a Kuga sa radostne roztočí na mieste.
Najsilnejší naftový motor je potrebný. Napriek 163 koňom by sa totiž ešte dve desiatky navyše zišli. Kuga nie je vyslovene lenivá, s reakciami si ale dáva trochu načas. A kombinovaná spotreba vyšla napokon na 7,9 litra na 100 km, čo pripisujem najmä vyššiemu diaľničnému tempu. Portál Spritmonitor.de dokonca uvádza dlhodobý priemer majiteľov až na 8,34. Zišla by sa aj väčšia nádrž.
Ford Kuga (12) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Nová Kuga podrástla a skočila rovno do kategórie, kde prebieha najväčší konkurenčný boj. Vyzerá masívne, podľa mňa ide o jedno z najkrajších áut triedy, s ktorým sa nebudete hanbiť. K tomu pridáva dostatok priestoru, šikovné otváranie kufra, vysoký komfort a ticho na palube. Vyčítať jej možno napríklad malý stredový displej, nie ideálne odkladacie priestory a ťažkopádne ovládanie počítača.
Celkový pocit je však výborný, k čomu prospieva kvalita jazdy a dojem spoza volantu. Kým pri niektorých autách cítiť, že v prvom rade šlo o multimediálne systémy a vyšperkovanosť detailov, Kuga dáva ten starý dobrý pocit z jazdy.
Mimochodom, tá farba sa volá zázvorová limonáda.
Plusy | Mínusy |
pocit z jazdy | malý stredový displej |
pozícia za volantom | vyššia spotreba |
priestranný interiér | ťažkopádne ovládanie počítača |
veľký palubný displej | |
otváranie kufra nohou | |
odhlučnenie |
Ford Kuga (17) Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Ford Kuga 2.0 TDCi AWD | |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 120 (163) pri 3750 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 340 pri 2000-3250 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9,9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,2/5,1/5,9 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 8,34 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 406/1603 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1617 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4524/1838/1689 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 21 990; najlacnejšie AWD 25 590; tento kus 30 910 |