Hlavne nenápadne
Nemci aj v prípade elektromobilu idú cestou nenápadnosti a svojej typickej striedmosti. Biely e-Golf síce má futuristické kolesá, špecificky tvarovaný predný nárazník a za hrsť modrých doplnkov, ale keby nebolo celoplošných nálepiek, asi si ho málokto všimne. Je sympatické jazdiť na elektrinu bez toho, aby to o vás vedeli aj vo vedľajšom okrese.
Podobná triezvosť panuje aj vnútri. Posaďte sa na miesto spolujazdca a neuvidíte nič špeciálne. Až vodič si všimne odlišné budíky, mierne inak fungujúcu páku automatickej prevodovky a zopár modrých doplnkov. Namiesto otáčkomera je tu ukazovateľ sily a dobitia, časť displeja nemenne ukazuje dojazd, a ten je kľúčový.
VW e-Golf Zdroj: Ľuboš Mistrík
Inak je to Golf ako každý iný. Na túto triedu priestranný, jednoducho a logicky riešený bez akýchkoľvek výstrelkov. Kufor je len o málo menší ako v tradičnej verzii, vnútri až na mierne zvýšenú podlahu batérie neprekážajú. S týmto autom nie ste ekoterorista, s prírodou len sympatizujete. Žiadne otravné presviedčanie okolia o svojom svetonázore.
Nenápadnosť končí po rozbehnutí sa s e-Golfom. Úplné ticho každého prekvapí, jedinou chybou krásy je hlučne sa odklápajúca cúvacia kamera. Po meste máte okamžite k dispozícii plný výkon a krútiaci moment od nuly. Žiadne zahrievanie a čakanie, či je zima alebo teplo. A hoci pri zimnom teste sme zaznamenali problémy s výkonom kúrenia, uprostred jari nič nehrozí.
VW e-Golf Zdroj: Ľuboš Mistrík
Mesto je zábava
Elektrický Golf napriek enormnej váhe takmer 1,6 tony (300 kg z toho majú batérie) zrýchľuje s veľkou radosťou a nečakane. Mestom sa hýbe vyslovene ľahko, naftový hatchback oproti tomu pôsobí ako obstarožná a štrkom naložená Tatrovka. Štartovať z križovatiek je radosť, na turistami preplnených uliciach ale treba dávať pozor aj na okoloidúcich, keďže sa hýbete bez zvuku.
Vďaka adaptívnemu radarovému tempomatu možno v najväčšej kolóne len nastaviť odstup od auta a maximálnu rýchlosť, všetko ostatné už potom robí Golf za vodiča. Aj keď úplne zastane, rozbehne sa opäť len stlačením tlačidla na volante.
Mesto svedčí batériám najviac. Kým v zime a počas kombinovaných testov vrátane úsporného diaľničného tempa som presiahol 14, teraz to bolo len 12,4 kWh na 100 km, čo je dokonca menej než udáva výrobca a jazdu z jedného konca Bratislavy na druhú možno absolvovať aj za menej.
Pri kapacite batérií 24 kWh sa možno v meste priblížiť aj udávaným 190 kilometrom dojazdu na plné nabitie. Podmienkou ale je vyhnúť sa obchvatu, keďže rýchlosti okolo 80 km/h a vyššie už výrazne zvyšujú spotrebu.
Nabíjanie je proces
Nabíjanie je stále trochu problém, pokiaľ nemáte doma garáž alebo rovno rýchlonabíjačku. Chce to večer po príchode z práce auto zapojiť do zástrčky hneď vedľa smartfónu. Ak takúto možnosť nemáte, sieť rýchlonabíjačiek je síce v Bratislave relatívne hustá a s ich pomocou prejdete až do Košíc, ale treba vlastniť niekoľko kariet a v najrozšírenejšej sieti aj predplatený program alebo sa aspoň zaregistrovať. Prepočty sme už v minulosti urobili, ružové to nie je.
Na samotné nabíjanie sa treba pripraviť, musíte mať znalosť jednotlivých nabíjačiek, či aj vami zvolená má konektor práve na e-Golf. Samozrejme musí byť funkčná a nesmie byť obsadená. Za približne polhodinu nabijete auto na 80 percent, s čím sa dá reálne prejsť 120-130 km.
VW e-Golf Zdroj: Ľuboš Mistrík
Logistické obmedzenia i dĺžka nabíjania sú stále veľkou brzdou rozvoja elektromobility, čo potvrdzuje aj niekoľkomesačná skúsenosť majiteľa. Treba dodať, že auto sa dobíja aj rekuperovaním energie pri pustení nohy z plynu. Ak dobre predvídate, v meste takmer netreba používať brzdu. Samozrejme, rekuperáciu možno aj vypnúť a jazdiť ako s klasickým automatom.
Verdikt
Kúpte si garáž alebo rovno dom s garážou a je po problémoch. Do mesta ako druhé auto je e-Golf vďaka tichu, záťahu a minimálnym nákladom na prevádzku (pri využití domácej siete) a pravdepodobne i údržbu skvelým partnerom. Nie je síce lacný a má malý dojazd, ale dajme tomu ešte pár rokov. Ešte pred časom by som neveril, že jazda na elektromobile bude taká zábava. I keď stále to platí najmä v meste, mimo neho už bude pohľad na dojazd stresovať.
Podrobný test i s detailmi a skúškami dojazdu sme absolvovali v zime.
Plusy | Mínusy |
ticho na palube | vyššia kúpna cena |
záťah elektromotoru | nižší dojazd na jedno nabitie |
zachovaná praktickosť Golfu | dĺžka nabíjania |
bohatá výbava modelu | |
zábavná jazda | |
slušná spotreba kWh v meste |
VW e-Golf Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Volkswagen e-Golf | |
Parameter | Hodnota |
Motor | elektrický pohon |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 85 (115) pri 3000-12000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 270 pri 0-3000 |
Pohon | predných kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 10,4 |
Spotreba - kombinovaná (kWh/100 km) | 12,7 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | 16,44 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 341/1231 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1585 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4270/1799/1450 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ v akcii 35 580; tento kus 41 295 |