Tým sa dostávam k Ducati Multistrada. Ikona talianskych motoriek známa skôr superšportovými strojmi obalenými kapotážou, okruhovými nálepkami a nízkym, sakra rýchlym, jazdcom obaleným v koženej kombinéze. Ale svet sa mení, a tak aj do kaviarne vedľa sídla Ducati začali prichádzať prvé správy. Zákazníci už nechcú len jednoúčelové stroje, veď ich čoraz viac cestuje. Zato túžia po mladíckom nadšení z ultra rýchlej motorky.
Dizajn vs. konštrukcia
Multistrada vo svojej najnovšej verzii pre rok 2018 je výsledkom. Subjektívne dokonalo príťažlivý taliansky dizajn s prižmúrenými full LED svetlami a farbou, ktorú namiešali zo zvyškovej červenej v Maranelle. Vyzerá veľká, má dlhý rázvor, široký postoj, dvojicu výfukov a nenápadný nápis Testastretta DVT na unikátnom dvojvalcovom motore.
Ducati Multistrada 1260s Zdroj: Martin Rampáček
Nebudem to popierať, Multi pre mňa predstavuje jeden z najlepších dizajnov na dvoch kolesách, čo je pre ňu dobrý začiatok. Špičkové spracovanie, detaily ako integrované smerovky do protiveterných krytov na riadidlách, jednoduché ovládanie výšky skla jednou rukou. Pri tomto stroji dostali dizajnéri pri káve veľmi silné slovo.
Ale aj konštruktéri sa popri usrkavaní zo silného espressa dokázali prekričať k výsledku. V cestovnom Ducati sa sedí pohodlne nízko a pritom s relatívne málo pokrčenými nohami, riadidlá sú široké a predný šilt chráni pred nápormi vetra. Vrátane fotenia som na nej za 7 hodín strávil 400 kilometrov a ani ma nenapadlo pomyslieť na únavu.
Ducati Multistrada 1260s Zdroj: Martin Rampáček
Na jazdu si treba zvyknúť
Prvé kilometre sú opatrné. Atraktívna „kyvka“ na jednej strane, odhalené veľké Brembá, to všetko sľubuje pekný zážitok. A 158 koní s tým najcharakteristickejším zvukom taktiež. Pravda, niekedy sa jej štartovalo trochu sťažka. Ale je to ako s vašim partnerom, tiež ho milujete aj s jeho nedostatkami.
Multistrada sa mi zdá najprv ako nestabilná. Váha 235 kilogramov vrátane plnej nádrže sa ovláda prekvapivo ľahko a manévrovanie na mieste či v pomalých zákrutách hrozí hanebným položením na asfalt len preto, že na ňu vyvíjam priveľkú silu. Potrebuje jemné zaobchádzanie, nie hrubé pohyby.
Ducati Multistrada 1260s Zdroj: Martin Rampáček
O pár desiatok kilometrov a zákrut neskôr ju pochopím. Cestovné enduro od Ducati nie je nestabilné, ale až nepochopiteľne obratné. Takto si predstavujem dobrý superšport, vyžaduje korekcie, uprostred zákruty v náklone jej môžem prikázať ešte väčší alebo menší náklon. Nie je to Yamaha MT10, ktorá sa na Pezinskej Babe prosto chytí vytýčeného smeru a ide ním. Multistrada ma stále zapája do hry.
Pritom stále nechápem, ako dobre je naladený semiaktívny elektronický podvozok na vyrovnávanie dier a nerovností a zároveň na istotu v zákrute. A možno ho nastavovať v piatich krokoch, rovnako aj motorke určiť zaťaženie.
Ducati Multistrada 1260s Zdroj: Martin Rampáček
Koní je dosť
A výkon? Prichádza ako v starej škole, do 3-tisíc sa jej veľmi nechce, ale potom sa rozbehne a gúľa sa až do červeného poľa ďaleko za 10-tisíc otáčkami. Vtedy už dvojvalec reve od šťastia. V meste treba jazdiť na o stupeň, dva nižších kvaltoch, ako som zvyknutý zo štvorvalcov, inak sa začne priečiť. No pri správnom radení o vibráciách prakticky neviem.
Mimochodom, má jednu z najpresnejších prevodoviek, na križovatkách je radosť trafiť neutrál. Tiež je súčasťou rýchloradenie bez spojky nahor aj nadol.
Ducati Multistrada 1260s Zdroj: Martin Rampáček
Jazdných režimov je niekoľko. Veľký prehľadný a farebný displej má údajov až príliš, ale sú dobre rozmiestnené. A v rámci nastavení si môžem samostatne zvoliť trakčnú kontrolu, obmedzenie dvíhania predného kolesa, náklonové ABS, výkon (v slabšom režime má cca 100 koní) a mnoho ďalšieho. Chýba mi ale jedno hardvérové tlačidlo na riadidlách, takto treba pre každú zmenu zájsť zdĺhavo do menu.
A vďaka vymoženostiam ako je bezkľúčový štart, výborné LED svetlo s prisvetlovaním do zákrut a spotrebe pod 6 litrov na 100 kilometrov je radosť s ňou cestovať. Na tisícky kilometrov bude niekde medzi ultrapohodlným BMW S1000XR a horlivým KTM Super Duke GT, ak ostaneme v tejto kategórii.
Ducati Multistrada 1260s Zdroj: Martin Rampáček
Verdikt
Mulistrada má svoje špecifické čaro, nielen dizajnom. Má vrtochy a na dlhé nudné cestovanie sa zdá až príliš obratná, kedy vyžaduje viac sústredenia sa ako napríklad ikonické „GSo“. Zato má dušu, má v sebe presne ten taliansky cit, kedy zabudnete na reštauráciu zariadenú horšie ako doma v kuchyni, ale len si vychutnávate kvalitné cestoviny priamo od miestnej rodiny. Navarili vám dávno po záverečnej a pridali ešte fľašu červeného. Radšej než bezpečné nemecké diaľnice to mám tu, v chaose talianskej premávky a nezmyselného značenia. Nedokonalé, ale príťažlivé.
Plusy | Mínusy |
talianska duša | možno až príliš obratná |
nesmierne obratná | chýba tlačidlo prepínania režimov |
bohatá výbava | |
cestovateľské pohodlie |
Ducati Multistrada 1260s Zdroj: Martin Rampáček
Technické údaje Ducati Multistrada 1260s | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 1262 ccm |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 116 (158) pri 9500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 130 pri 7500 |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | n |
Spotreba - udávaná (l/100 km) | 5,2 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem palivovej nádrže (l) | 20 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 235 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | n |
Cena (eur s DPH) | úplný základ od 15 990, testovaný kus 19 490 |