Čo to je?
X6 nie je nikomu neznáma. Zakladateľ triedy nafúkané SUV, mimoriadne úspešný predajný hit, ktorý svojim skoseným zadkom odrádza praktikov, ale o to viac láka tých, čo chcú ukázať status. Ale na tom nie je nič zlé, keďže v novej generácii už X6 dospela do vydareného dizajnu. A aspoň subjektívne trochu poľavila vo svojej arogancii.
S akým iným modelom možno vyvolať toľko pozornosti ako s výrazne bordovým kusom so svetlým interiérom a logom M na kufri. Testovaný kus má trojlitrový naftový motor s troma turbami a krútiacim momentom 740 Nm, za ktorý sa nemusia hanbiť ani v železničnej spoločnosti. K tomu ponúka 381 koní.
BMW X6 M50d Zdroj: Martin Cyprian
Okrem toho má asi všetku výbavu, akú si možno predstaviť. Samozrejmosťou sú elektronickí bezpečnostní asistenti. K tomu aj dokonalé adaptívne svetlá, vďaka ktorým nepoznáte tmu či nočné videnie. V prvom rade je to najmä hračka, vidieť v úplnej tme vďaka infračervenej kamere živé a teplé osoby a predmety na ceste. Ale pri jazde uprostred hlbokého lesa odhaľujem tajomný nočný život omnoho skôr než skočí do cesty veľkým chladiacim otvorom v prednej časti.
Najnovšiu generáciu šikovného systému iDrive, vyhrievanie a odvetrávanie sedadiel už snáď ani netreba spomínať. X6ka má navyše aj digitálne budíky meniace spôsob zobrazenia a typ informácií spolu s jazdným režimom. V športovom sú až gýčovo červené, v ekologickom zasa poľahčujúco modré. A tak skutočne jediným príplatkovým prvkom, ktorý nebol pri objednávaní tohto auta zaškrtnutý je audiosystém Bang Olufsen. Zažil som ho v X6ke pred dvoma rokmi, berte ho.
BMW X6 M50d Zdroj: Martin Cyprian
A čo radosť z jazdy?
Slogan BMW natoľko samozrejme čakáme vo všetkých modeloch, až som zvedavý na moment, keď aj v Mníchove začnú vyrábať tradičné dodávky pre kuriérov. Bude aj v nich radosť z jazdy aspoň sčasti taká ako v tomto červenom šialenstve?
X6ka váhu nemaskuje, toto klišé platí len pre vrcholný benzínový model M. Práve naopak, v M50d cítiť každú stovku kilogramov bohatej príplatkovej výbavy a potrebného ústrojenstva preturbovaného motora. A priznám sa, čakal som ešte silnejšie športové nakopnutie pri zrýchlení, i keď oficiálne číslo zrýchlenia na stovku za 5,2 sekundy je viac než slušné.
BMW X6 M50d Zdroj: Martin Cyprian
Ale zázrak sa koná v zákrutách. Síce so spotenými rukami, ale toto obrovské kupé SUV nepozná nedotáčavosť, práve naopak, aj na kruhových objazdoch dorovná zadok do správneho smeru. Je to neuveriteľné divadlo, akým spôsobom sa možno s niečím takým na pohľad ťarbavým zabávať. Samozrejme, brzdy už pri skutočne ostrom tempe prestanú stačiť, ale ich limit je omnoho ďalej ako zvládnu vaše deti na zadných sedadlách. Možno by k X6 mohli dávať aj Kinedryl.
Takže či sa koná radosť z jazdy? Áno, ale treba si dobre vybrať sedadlo.
BMW X6 M50d Zdroj: Martin Cyprian
Je aj praktické?
Kupé SUV typu X6 nemá najlepšiu povesť v oblasti praktickosti a pre prvú generáciu to aj čiastočne platilo. Druhá si však s riešením priestoru poradila o poznanie lepšie, a tak sa dozadu pohodlne usadia aj dospelí a kufor je stále dostatočne veľký. Už sa netreba obávať, že by spolu s imidžom šla výraznejšie nadol každodenná použiteľnosť. Ak sa rozhodujete medzi Octaviou Combi a X6 M50d, verím, že toto bude to správne poznanie.
A keď opadne moja snaha vyžmýkať z troch túrb a geniálneho podvozka všetky schopnosti, BMW sa mení na dokonalú modernú limuzínu. So špičkovo spracovaným a vybaveným interiérom je radosť cestovať stovky až tisíce kilometrov. Vnútri je luxusné ticho a vôňa hodná tých najkvalitnejších materiálov vybraných z najdrahších dovolenkových rezortov.
BMW X6 M50d Zdroj: Martin Cyprian
Dlhodobá kombinovaná spotreba paliva vrátane testovania možností auta dosiahla slušných 10 litrov na 100 kilometrov, čo je len o málo vyššia hodnota ako so základnou verziou 30d. Ďalší dôvod zvoliť Octaviu padol.
Verdikt
Nie, X6 M50d nie je pre introvertov ani skromných ľudí. Je to výrazná, trochu opulentná a daňové kontroly priťahujúca demonštrácia statusu. No zďaleka nielen to, zároveň je mimoriadne luxusným, pohodlným a zároveň až nezdravo dobre jazdiacim kusom veľkého a zároveň praktického auta. Bude priťahovať pohľady, ale X6 dá azda ešte viac svojmu majiteľovi než okoliu.
Plusy | Mínusy |
luxusná výbava a komfort | imidž |
výborné jazdné vlastnosti | |
komfortné pruženie | |
veľmi slušná praktická stránka |
BMW X6 M50d Zdroj: Martin Cyprian
Technické údaje BMW X6 M50d | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 3,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 280 (381) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 740 pri 2000-3000 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 5,2 |
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) | 7,2/6,3/6,6 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 580/1525 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 2260 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4909/1989/1702 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 68 100; tento kus 117 597 |