Do vienka modelu vložili nielen viac vizuálnej autonómie než v minulosti, ale aj výnimočné športové gény. Nové BMW Coupé vstupuje na scénu so sebavedomím, ktoré mala doteraz azda len špičková verzia M3. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy tomu rozhodne nasvedčuje.

Po predné stĺpiky je síce karoséria prakticky zhodná so sedanom, no jej individualitu posilňuje odlišný tvar masky, svetiel a nárazníka. Od predných stĺpikov však nezostal kameň na kameni.

Zadná partia je úplne nová a v mnohom pripomína kupé 850 CSi z polovice deväťdesiatych rokov. Kabína znížená o 25 milimetrov harmonicky nadväzuje na krátku zadnú kapotu. Pred športovou dravosťou dostali prednosť splývavé línie. Týka sa to aj elegantných širokých zadných svetiel.

Čo je však podstatné, karoséria dosahuje rekordné hodnoty tuhosti aj vďaka špeciálnym stredovým stĺpikom, skrytým za oknom bezrámových dverí. Pritom je jej hmotnosť v porovnaní so sedanom nižšia o desať kilogramov.

Interiér deklaruje športové DNA koncepciou 2+2, je teda pozdĺžne rozdelený stredovou konzolou. Anatomické sedadlá držia vodiča ešte nižšie a viac dozadu než v sedane. Palubné prístroje rátajú kalibrovaním do 280- km/h s väčšou maximálnou rýchlosťou a bezpečnostný pás podáva posádke špeciálne výsuvné ramienko.

Inak je všetko takmer po starom. Teda pokiaľ nezošliapnete plynový pedál. Potom sa začnú diať vskutku nevšedné veci. V porovnaní so svojím predchodcom nabralo totiž nové kupé poriadne na sile.

Jedno turbo nestačí

V predstihu v ňom debutuje nový technologický zázrak z Mníchova – trojlitrový benzínový horčíkový radový priamovstrekový šesťvalec s dvojicou turbodúchadiel. Výsledkom je 225 kW a fantastických 400 Nm už pri 1 700 otáčkach za minútu.

Na stovku s ním kupé 335Ci šprintuje za 5,5 sekundy. To možno porovnať s parametrami osemvalcových štvorlitrov, no pri neporovnateľne nižšej spotrebe. Priemer 9,5 litra nepotrebuje azda komentár.

Ani klasický trojliter s atmosférickým saním v modeli 330Ci (200 kW) na tom však nie je oveľa horšie. K akcelerácii na stovku potrebuje len o šesť desatín sekundy viac. Spoločnosť mu bude neskôr robiť aj jeho menší a lacnejší šesťvalcový brat 2,5i (160 kW) pre verziu 325Ci.

Pod kapotou zaspieva svoje aj nafta. Opäť v šesťvalcovom takte. Základ vytvorí odľahčený trojliter 330Cd (170 kW). Komu to nestačí, môže siahnuť po verzii 335Cd s dvoma turbodúchadlami.

Tá vyžmýka z rovnakého objemu až 210 kW, opäť viac než v pôvodnej verzii pre BMW 535d. Priemerná spotreba týchto dravcov, ktorých akcelerácia na 100 km/h trvá len 6,1, respektíve 6,6 sekundy, sa pritom pohybuje na šokujúco nízkej hranici siedmich litrov.

Elektronika v službách dynamiky

Okrem šesťstupňových manuálov bude k dispozícii úplne nový automat, ktorý skracuje čas radenia o polovicu a čas odozvy na povely vodiča o 40 percent.

Podvozok počíta s vyššími jazdnými výkonmi. A tak okrem odlišnej geometrie a tvrdšieho pruženia dostal aj väčšie kotúčové brzdy a novú trakčnú elektroniku DSC. Tá umožňuje vďaka funkcii DTC oneskorené zásahy do riadenia pri športovej jazde.

Špeciálne pre kupé je upravený aj softvér príplatkového aktívneho riadenia „active steering“. Premiérou v kupé je aj pohon oboch náprav xDrive, ale len pre „slabšie“ verzie 325Ci, 330Ci a 330Cd. Najvýkonnejšie modely ostávajú verné tradícii klasickej koncepcie.

Neskôr pribudnú v portfóliu aj lacnejšie štvorvalcové modifikácie 320i a 320d. Nový športový prírastok z Mníchova si odslúži svoju premiéru na septembrovom autosalóne v Paríži.

Foto – BMW