Najvýkonnejší derivát modelu VW Golf VI premiérovo zapózoval na výstavisku frankfurtského autosalónu. Nesie typové označenie Golf R, fotogenickú čiernu masku s logom R, obrovské otvory náporového chladenia, ústia výfuku vyvedené v strede difúzora a obutý nápadný formát 225/40 R18. Pre fanúšikov rýchlych kolies prináša popri jednej možno horšej samé dobré správy. Za tú prvú sa dá považovať nezvratný fakt, že najvýkonnejší kompaktný Volkswagen neprevzal po svojom predchodcovi pomaly legendárny 3,2-litrový šesťvalec. Jeho agregát má o celé dva valce menej. Nuž česť ich pamiatke.
Áno je to tak. Miesto pohonnej jednotky Golfa R zaujal prepracovaný prepĺňaný a downsizingom poznačený high-tech agregát 2,0 TSI vyladený na maximálny výkon 199 kW (270 k). Tých 15 kW (20 k) navyše oproti maximu šesťvalca Golfa R32 je prvou dobrou správou. Druhá je tá, že krútiaci moment dvojlitra vrcholí na úrovni 350 Nm v rozsahu 2 500 až 5 000 otáčok, čo je tiež hodnotnejší parameter ako ešte včera obdivovaných 320 Nm/2 800 – 3 000. Čo zostalo pôvodné, je prenos záberu prostredníctvom Haldexu na všetky štyri kolesá.
Výkonnostný posun sa priaznivo prejavil v najsledovanejšej disciplíne – akcelerácii. A to je tretia dobrá správa. Kým minulý model so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou pokorí stovku za 6,2 sekundy, jeho nasledovník to zvládne za 5,7 sekundy. No v Golfe R môže alternovať tiež dvojspojková prevodovka DSG a s ňou je na stovku ešte o 0,2 sekundy rýchlejší. Žiaden iný sériovo vyrábaný Volkswagen to v rovnakom čase nedokáže, ani nikdy nedokázal.
Porovnávanie pokračuje parametrom maximálna rýchlosť. Strelka rýchlomeru Golfu R32 kulminuje na čísle 248 km/h, zato Golfa R po dosiahnutí dvestopeťdesiatky musí brzdiť elektronický obmedzovať. Ako vidíte, počet dobrých správ stúpol na štyri a vrcholí priatou. Priemerná spotreba 8,5 l/100 km v kombinovanom cykle by sa ešte pred pár rokmi u podobne výkonného automobilu považovala za fantazmagóriou. Golf R ju má zaznamenanú v technickom preukaze, kým produkciu do histórie odchádzajúceho Golfa R32 sprevádza o 2,2 litra na 100 kilometrov (alebo o 21 %) väčší apetít.
VW Golf R odštartuje na cestu k zákazníkom na nemeckom trhu ešte v závere tohto roka.
Foto – Volkswagen