Ako povedal E. Musk na tlačovej konferencii, zákazník by mal mať možnosť o dva roky privolať svoje auto ako seriálového K.I.T.T.-a a to by malo byť schopné samé prejsť naprieč Spojenými štátmi, z Los Angeles do New Yorku.

Dodal, že táto vízia je značne optimistická. Technicky však podľa neho je reálne vyrobiť plne autonómne vozidlá v priebehu 24 až 36 mesiacov.

Aktuálny asistenčný systém, ktorý mal napomáhať napríklad pri šoférovaní na diaľnici, automobilka plánuje v prevádzke obmedziť, nakoľko je stále v beta verzii. Po jeho uvedení kolovali na internete viaceré videá, v ktorých šoféri systém riskovali používali skôr ako hru a tak reálne ohrozili seba aj ostatných.

Prvým krôčikom je parkovanie

Oznámenie o vozidlách s plne samostatným riadením prichádza v čase, keď autá s rôznymi poloautonómnymi asistenčnými službami už po cestách nejaký ten rôčik jazdia.

Google testuje automobil, v ktorom dokonca najprv neboli ani pedály a volant, neskoršia verzia ich už ale obsahovala, aby firma auto priblížila viac realite. Tesla naposledy oznámila, že bude aktualizovať softvér svojich dvoch modelov o funkciu parkovania bez prítomnosti vodiča v aute. Rovnako tak bude auto samo schopné vyjsť napríklad z garáže.

Majiteľ bude musieť byť v dosahu auta - najviac vo vzdialenosti desať metrov. E. Musk to nazval krôčikom na ceste k vývoju samoriadiacich automobilov.

To, že dva roky by podľa neho mali automobilke stačiť na prelomovú inováciu, naznačil už koncom minulého roka časopisu Fortune. „Myslím si, že máme všetky kúsky skladačky, teraz ich stačí len vylepšiť, dať ich na správne miesta a uistiť sa, že pracujú v obrovskom množstve rôznych prostredí. Potom sme hotoví,“ povedal E. Musk pre Fortune.

Rýpol si do hackera

Neodpustil si pritom ani narážku na hackera Georgea Hotza, ktorý pred časom pre portál Bloomberg Businessweek vyhlásil, že svojpomocne v garáži prerobil auto na funkčné autonómne vozidlo za mesiac.

„Je to oveľa jednoduchšie, ako si ľudia myslia,“ povedal E. Musk na margo výroby autonómneho automobilu. Dodal však, že to neplatí pre G. Hotza, ktorý na ňom pracoval sám, ale pre tisíce ľudí, ktorí na tom budú robiť dva roky.

Vytvoriť demoverziu je podľa neho ľahké, no vytvoriť skutočný softvér je oveľa zložitejšie. „Najmä softvér, ktorý bude fungovať na miliónoch rôznych ciest po celom svete v rôznych podmienkach - v zime, v lete, v daždi, v prachu,“ vysvetlil.

No zľahčovať situáciu môže aj Elon Musk. Spoločnosť Google, ktorá ako prvá predstavila ambíciu dostať na cesty samostatne jazdiace autá, začiatkom januára zaslala kalifornským úradom správu o ročných skúsenostiach s malým roboautom. 

Ako informuje The Guardian, medzi septembrom 2014 a novembrom 2015 Google auto zlyhalo v Kalifornii 272 ráz a v trinástich prípadoch by havarovalo, ak by nezasiahol prítomný ľudský šofér. Problémy zväčša súviseli so zlyhaním komunikácie, nesprávnymi hláseniami senzorov či problémami systémov riadenia a brzdenia. Častým problém bolo aj, keď softvér odovzdal riadenie ľudskému šoférovi. To naznačuje, že na autonómne vozdilo nikdy nebude možné sa stopercentne spoľahnúť a počas jazdy sledovať film či mobil. 

Google podľa správy testoval počas 14 mesiacov 49 áut, ktoré najazdili celkovo 680 kilometrov, softvér virtuálne analyzuje denne až tritisíc míľ, aby dokázal predvídať správanie účastníkov cestnej premávky. 

Apple auto je verejným tajomstvom

Podnikateľ a vizionár Elon Musk je presvedčený, že onedlho mu pribudne nová a nevídaná konkurencia. V podstate potvrdil, čo sa neoficiálne šepká rok, možno aj dlhšie. Apple má aktívne a intenzívne pracovať na vlastnom automobile.

Auto už pomaly prestáva byť len dopravným prostriedkom a s novými technológiami sa stáva digitálnym zariadením. Tento trend sa potvrdil aj na minulotýždňovom veľtrhu spotrebnej elektroniky CES v Las Vegas. Automobilky a technológie určené pre autá boli tak bohato zastúpené, že sa o CESe začalo hovoriť ako o novom autosalóne. Ak sa teda pozrieme na prichádzajúce modely, nebolo by až také zvláštne, keby sa do nového segmentu pustil aj Apple. E. Musk je o týchto aktivitách firmy presvedčený. Považuje to za verejné tajomstvo, povedal v rozhovore pre BBC.

Priame dôkazy, samozrejme, zatiaľ nikto nemá. Ale pribúdajúce indície mu dávajú za pravdu. „Je celkom ťažké utajiť nejaký projekt, ak zamestnáte tisíc inžinierov z danej oblasti,“tvrdí E. Musk. Týmto dohadom vietor do plachiet pridalo aj zistenie, že spoločnosť Apple si v decembri zakúpila domény Apple.car, Apple.cars a Apple.auto. Je možné, že sa týkajú len projektu CarPlay. Ide o prepojenie iPhonu s palubným systémom auta. Ale aj auto s logom nahryznutého jablka na maske chladiča je stále v hre.

Keď sa na projekt Titan, ako sa má interne elektromobil Applu nazývať, zas a znova nedávno opýtali na tlačovej konferencii výkonného riaditeľa firmy Tima Cooka, len sa pousmial. A dodal, že jednou zo skvelých vecí na Appli je to, že majú pravdepodobne viac tajomstiev než CIA.

E. Musk sa nového konkurenta neobáva. Už dávnejšie dal jasne najavo, že aj keď sa snaží o komerčný úspech vlastnej automobilky, snaží sa o posun elektromobility na globálnej úrovni. Verí, že príchod Tesly na trh posunul tento segment možno aj o desať rokov. Ak sa do boja o záujemcov o elektromobil spolu s Nisanom, Chevroletom či BMW pustí aj Apple, len to posunie túto technológiu, dodáva.

Ford prišiel na to, ako jazdiť v snehu

Najmä s prevádzkou v nepriaznivých podmienkach sa budú musieť okrem Tesly popasovať aj ďalšie automobilky, ktoré majú za cieľ vytvoriť autonómne vozidlá.

Keďže automatické systémy pracujú v autách okrem iného aj s optickými zariadeniami, s radarmi a lidarmi (určujú vzdialenosť pomocou laseru), aby určili, kadiaľ vedie cesta, kde sú ďalšie autá či chodci, problém nastane, keď vrstva snehu všetko prekryje a systémy sa nemajú podľa čoho orientovať.

Ľudia sa za volantom väčšinou v takýchto podmienkach spoliehajú na viditeľné body, akými sú obrubníky, stromy či autá. A presne to isté učí svoj autonómny systém v automobiloch aj Ford, informuje portál Wired.

Automobilka vyrába pre potreby samojazdiacich áut veľmi podrobné 3D mapy ciest, na ktorých ich testuje. Sú v nich zakreslené detaily ako umiestnenie obrubníkov, jazdné pruhy, stromy, dopravné značenia vrátane rýchlostných obmedzení či iných príkazových značiek. Čím viac informácií má automobil o ceste už uložených, tým menej sa musí spoliehať na značenie, ktoré aktuálne nevie prečítať.

„Sme schopní perfektne šoférovať v snehu. Vidíme všetko nad vozovkou, čo sme zaznamenali do mapy a tá obsahuje informácie o tom, kde sú všetky pruhy i všetky pravidlá cestnej premávky,“ pochválil sa pre Wired Jim McBride, šéf výskumu autonómneho riadenia vo Forde.

Lacná ropa elektru nepraje, predaj prudko padol

Aj keď sa Tesle v USA stále darí výrazne zvyšovať objem predaných automobilov, celý elektroautomobilový sektor je na tom horšie. Americká firma zaznamenala doma za minulý rok nárast predaja o 26 percent na 23 650 vozidiel, no celkovo si Američania kúpili len 102 600 elektroáut, čo je 0,6-percentný podiel na trhu.

Od automobilov s elektromotorom ako základným pohonom sa zákazníci odvracali najmä kvôli lacnému benzínu a vysokým cenám týchto vozidiel, uviedla agentúra Bloomberg s odvolaním sa na údaje výskumnej firmy Autodata.

Celkový predaj osobných a ľahkých úžitkových automobilov v USA sa pritom v minulom roku zvýšil o takmer šesť percent na 17,47 milióna a tesne prekonal doterajší rekord z roku 2000.

Predaj plne elektrického vozidla Leaf od japonskej firmy Nissan sa prepadol o 43 percent. Odbyt vozidiel Chevrolet Volt od skupiny General Motors klesol o 18 percent. Najlacnejší nový Volt po odpočítaní štedrého vládneho príspevku stojí zhruba 27-tisíc dolárov.

Dopyt po elektrických autách okrem vysokých cien áut a prepadu cien pohonných hmôt podkopávajú aj dlhodobé štrukturálne problémy tohto typu automobilov - nízky dojazd na jedno nabitie alebo dostupnosť dobíjacích staníc. Vlani navyše ich predaj podlomilo čakanie na nové verzie modelov Leaf a Volt.

Tento rok bude pre elektromobily naďalej obtiažny, povedal agentúre Bloomberg Tom Saxton zo skupiny Plug In America, ktorá propaguje šírenie elektrického pohonu. Potenciálni kupujúci si budú podľa neho musieť počkať na budúci rok, keď by GM, Nissan a Tesla mali prísť na trh s vozidlami, ktoré budú schopné na jedno dobitie prejsť najmenej 300 kilometrov.

Americký prezident Barack Obama v prvých rokoch svojej vlády opakovane vyhlasoval, že s dostatkom vládnej podpory bude možné dostať na americké cesty do roku 2015 milión elektrických vozidiel. Jeho vláda poskytla len do roku 2013 na tento účel asi päť miliárd dolárov vo forme grantov, úverových garancií firmám a finančných stimulov kupujúcim.

(ČTK)