Na takmer 2-tisíc kilometrov dlhú cestu po poľských diaľniciach, lokálnych bočných cestách, kopcoch, ale aj pláňach berieme dlhodobo testovanú Hondu CR-V. Na tripe zameranom najmä na dvojicu poľských miest – Varšavu a Vroclav ale nevynechávame ani menšie miesta. A okrem poľskej histórie a zvykov spoznávame mentalitu šoférov a samotné japonské SUV.

Prvé skúsenosti

Ranná cesta z Bratislavy prebieha až po Žilinu bez problémov. Na Honde CR-V možno nastaviť radarový tempomat, nakoľko premávka je slabá a opatrnosť systému netestujú žiadne zaraďujúce sa autá. Po „minutí“ diaľnic smerom na Kysuce ale doprava hustne a dáva tušiť, že miestni sa už nevedia dočkať dokončenia v diaľke sa črtajúcich obchvatov.

Za Čadcou odbočujeme netradične na Skalité a ďalej Zwardoň. Cieľom je spoznať najsevernejšie časti Slovenska. O čo väčšie je prekvapenie, keď rozbitú a úzku cestu pomedzi hustý les nahrádza na hraniciach široká a  novovybudovaná dvojprúdovka. Nasleduje pár poľských dedín a od Žywiecu známeho najmä z kríglov čapovaného piva známa poľská „diaľnica“ s husto umiestnenými semaformi.

Honda CR-V na roadtripe v Poľsku Zdroj: Ľuboš Mistrík

Prvou zastávkou sú zhruba 300-tisícové Katowice, podľa HDP umiestnené v prvej dvadsiatke najvýkonnejších regiónov Európskej únie. Najznámejšie sú zábery na rozsiahle múzeum, kde historické továrenské budovy vrátane veľkej banskej veže striedajú moderné objekty a lákavo upravené verejné priestory. Ale aj centrum mesta pôsobí upravene, je veľké a plné zaujímavých podnikov. V čase našej cesty mu na bodoch pridali aj pivné trhy.

Dlhá cesta do Varšavy

Nasleduje niekoľkohodinový presun do poľskej metropoly, kde v piatok poobede možno čakať rozsiahle zápchy. A tak aj je, čo aspoň dáva možnosť hodnotiť CR-V na dlhej ceste. Podľa očakávania v takejto premávke už nemožno radarový tempomat využívať vôbec, pretože v Poľsku sa jazdí na tesno a najmä časti so semaformi znamenajú striedanie neustále brzda-plyn.

Honda CR-V na roadtripe v Poľsku Zdroj: Ľuboš Mistrík

O dodržiavaní rýchlostných limitov mimo vopred vyznačených radarov nemôže byť vôbec reč. Jazdí sa o desiatky kilometrov za hodinu rýchlejšie, než je povolené. Ale vzhľadom na veľkosť krajiny a potrebné časy presunov je to pochopiteľné.

Všetky odkladacie priestory vnútri Hondy sú plné jedla, nápojov a smetí a popri tom je stále ešte kam strkať drobnosti. Navyše sa tu sedí pohodlne a cestujúci sa môžu aj trochu natiahnuť. Presklená strecha dáva svetlo a dobrý výhľad vpred i veľké spätná zrkadlá zasa prehľad o premávke.

Naopak, už po tretí raz som omylom vymazal čísla o spotrebe a najazdených kilometroch v rámci jazdy. A navigácia len potvrdzuje svoje nekvality v logike ovládania i výpočte ciest. Nepozná ani viacero prechádzaných úsekov, navyše sa tesne pred Varšavou na dlhé minúty stráca a zasekáva. Ak chce Honda vylepšiť infotainment, tento musí zahodiť a postaviť ho úplne nanovo.

Poľská metropola

O Varšave sa hovorí, že je spomedzi stredoeurópskych miest skutočne úspešná, a aj to vidno. Po druhej svetovej vojne, kedy bolo treba prakticky všetko postaviť nanovo, sa vybudovali široké bulváry a pribudli moderné architektonické prvky i urbanizované priestory. Varšava so svojimi 2,6-miliónmi obyvateľov pôsobí ako vyspelé západoeurópske mesto.

Historické centrum možno kvôli historickým udalostiam nie je najväčšie, ale zážitkom je vidieť aj známy Palác vedy a kultúry spolu s mrakodrapmi okolo. Mimochodom najvyššiu vežu neďaleko stavia aj slovenská developerská firma HB Reavis.

Honda CR-V na roadtripe v Poľsku Zdroj: Ľuboš Mistrík

A ak niekomu chýba vyslovene historická architektúra, môže sa vybrať jednou z dvoch liniek metra popod rieku Wisla do štvrte nazvanej Praga. Nájde tu staré ošarpané budovy a čoraz viac pribúdajúce hipsterské podniky. Jedným z najznámejších je W oparach absurdu. Odporúčam zažiť aj divoký nočný život v študentských uličkách okolo ulice Nowy Swiat a vo vedľajších pasážach.

Koho zasa zaujíma smutná história Varšavy, najviac mu o nej povie múzeum povstania umiestnené trochu mimo centra. Dozvie sa tu príbehy niektorých zo stoviek tisíc mŕtvych pri snahe o záchranu mesta krátko pred koncom vojny. Židovský cintorín neďaleko, ale aj pamätníky rozmiestnené po meste sú smutnou pripomienkou týchto čias.

Honda CR-V na roadtripe v Poľsku Zdroj: Ľuboš Mistrík

Do Vroclavu

Cesta do mesta na západe, ktoré bolo historicky metropolou viacerých krajín a kráľovstiev, ukazuje moderne vystavané Poľsko. Teda aspoň pokiaľ hovoríme o cestnej sieti, prakticky celých 350 kilometrov z Varšavy tvorí moderná široká diaľnica, kde miestni nejdú pod maximálny limit. Okrem veľkého mesta Lodž prechádza poľami, spoza volantu vidno len šíru krajinu.

Krátke odbočenie z hlavného ťahu prináša síce nemenej kvalitné cesty, ale aj chudobné dediny plné rozostavaných a zjavne nikdy nedokončených rodinných domov. Honda ukazuje, že dokáže hravo   a v tichosti cestovať rýchlosťami cez 160 km/h, len sa to prejavuje na spotrebe cez osem litrov na sto kilometrov.

Vedľajšie cesty zasa ukazujú zbytočnú precitlivenosť bezpečnostných systémov. Keď predbieham kamión tak, že sa k nemu pri vybočení priblížim tesnejšie, CR-V trhne bezpečnostným pásom a jemne prešliapne brzdu. To isté urobí aj neskôr na úzkej ceste, kde je predo mnou stúpanie, zákruta a oproti sa vynorí auto. Nepripravenú posádku aj vodiča to síce prekvapí, i keď neohrozí. Netreba sa zľaknúť a držať plyn. Tak či onak, ak vo výbave nezaškrtnete systém LKAS, urobíte lepšie.

Verdikt

Roadtrip po Poľsku končí vo fotogenickom meste s historickým námestím plným príjemných podnikov a krásnych žien. Vroclav je s riekou prepojený, cez sústavu mostov sa dostávame na ostrov s veľkolepou katedrálou. Mesto potvrdilo svoju pozíciu medzi najkrajšími na svete. A Honda napriek nedostatkom v bezpečnostných systémoch a infotainmente svoju cestovateľskú náturu. Pre jej pohodlie i dobre riešený a veľkorysý interiér.

Honda CR-V na roadtripe v Poľsku Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje Honda CR-V 1,6 i-DTEC 160 9AT Executive
Parameter Hodnota
Motor 1,6 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 118 (160) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 350 pri 2000
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 9.7
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,5/4,7/5,1
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 589/1669
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1728
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4605/1820/1685
Cena (eur s DPH) úplný základ 21 350; tento kus 38 899