Predaj polovičného podielu v legendárnej britskej automobilke Aston Martin je údajne na spadnutie. Zbaviť sa ho plánuje kuvajtská investičná spoločnosť Investment Dar, ktorá v rukách drží 64 percent akcií a momentálne zápasí s finančnými ťažkosťami. O kúpu už prejavila záujem talianska investičná skupina Investindustrial a indická automobilka Mahindra & Mahindra, píše Financial Times, ktorý sa odvoláva na štyri zdroje oboznámené so situáciou. Aston Martin sa stal legendou vďaka účinkovaniu vo filmoch s britským agentom Jamesom Bondom, 'zahral' si aj v zatiaľ poslednom pokračovaní s názvom Skyfall.
O tom, že sa Kuvajťania plánujú zbaviť podielu v automobilke, ktorá budúci rok oslávi sté narodeniny, písala agentúra Bloomberg ešte pred dvomi týždňami. V tom čase sa ako o horúcom kandidátovi hovorilo o japonskej Toyote, pri predaji mala Investmentu Dar radiť finančná skupina Rotschildovcov.
Kuvajťania zatĺkajú
Konečnými záujemcami by však mali byť práve Investindustrial a Mahindra. Taliani sa už dokonca mali dohodnúť na odkúpení podielu za približne 250 miliónov libier (308,7 milióna libier), následne však Indovia ponúkli viac, a tak sa naďalej pokračuje v rokovaniach. Tromfom v rukách Investindustrialu by malo byť ponúkané partnerstvo so spoločnosťou Daimler, ktorá vyrába automobily Mercedes-Benz.
Napriek týmto informáciám, ktoré postupne zverejnili viaceré svetové agentúry a médiá, Kuvajťania zatiaľ popierajú, že by nejaké ponuky dostali. Informácie o rokovaniach v nedeľu kuvajtský denník Al-Watan poprel predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Investment Dar Adnan al-Musallám. Investindustrial sa k predaju nevyjadruje, mlčí aj Mahindra či Daimler.
Rokovania však podľa zdroja, ktorý bol podľa Financial Times na nich prítomný, pokračovali aj cez víkend. Napriek tomu, že strany mali byť blízko dohody o finančných otázkach a rozdelení hlasovacích práv, skončili sa neúspešne.
Kuvajtskí investori kúpili podiel v Aston Martin v roku 2007 od Fordu za 479 miliónov libier. Rok na to vypukla kríza, ktorá zasiahla aj automobilový priemysel a predaj luxusných automobilov. Investment Dar však dostala do ťažkostí najmä kúpa nevýhodných dlhopisov, dlh spoločnosti sa v súčasnosti šplhá k piatim miliardám dolárov.
V čase, keď aj ostatné automobilky potrebujú investovať do nových automobilov, motorov a technológií na zníženie emisií, nemôžu Kuvajťania vynaložiť dostatok finančných prostriedkov a Aston Martin tak potrebuje nového investora. Automobilka vyrába autá na platforme Fordu, motory pochádzajú z jeho závodu v Kolíne nad Rýnom.
Indovia skupujú a pokúšajú sa expandovať
Automobilka Mahindra & Mahindra je najväčším svetovým výrobcom traktorov, v Indii jej patrí prvenstvo v produkcii modelov SUV. V roku 2008 súperila s konkurenčnou skupinou Tata Motors o prevzatie kontroly nad britskou automobilkou Jaguar Land Rover. Tata ju napokon získala za 2,3 miliardy dolárov. Mahindre sa v minulom roku podarilo kúpiť juhokórejského výrobcu SUV-čiek Ssangyong Motor. Začiatkom tohto roka mala záujem o zbankrotovanú švédsku automobilku Saab, no napokon k žiadnej dohode neprišlo.
Analytici tvrdia, že ak by sa firme podarilo kúpiť podiel v automobilke Aston Martin, dostala by sa k novým technológiám a zviditeľnila sa na globálnom automobilovom trhu. „Mahindra sa chce dostať na nové trhy, najmä v Amerike, a pokiaľ neexistuje žiadna dohoda s inou spoločnosťou, značka ako Aston Martin jej pridá na mene a ostatní ju budú brať vážnejšie,“ povedal pre Financial Times Deepesh Rathore, z indickej pobočky analytickej spoločnosti IHS Automotive.
Taliansky Investindustrial patrí rodine Bonomi. V roku 2006 kúpila spoločnosť talianskeho producenta motocyklov Ducati, v apríli tohto roka ho predala automobilke Audi za 860 miliónov eur.
Zdroj: Foto - SITA / AP
Ilustračné foto - SITA / AP