Ak boli automobily v krízovom roku tým, čo držalo lízingové spoločnosti nad vodou, tak vlani si zopakovali rolu záchranného kolesa. Hoci sa zo slabej základne opatrne začali preberať viaceré komodity, tie na štyroch kolesách tvorili z nového biznisu lízingových firiem s prehľadom najviac. Nebolo to prekvapenie, na obnovu vozových parkov sa po diétnom roku 2009 lízingovky spoliehali.

Dve pätiny všetkých ich obchodov sa točili okolo nadobudnutia osobného alebo úžitkového vozu, ktorý slúži na podnikanie. S tými, čo auto získavali ako fyzické osoby – hoci ich bolo pomenej –, to bola viac než polovica. Páliť pomaly prestávali nákladné vozy, ktoré boli predvlani mínou celého lízingového trhu. No i napriek opatrnému rastu zostal celý lízingový trh hlboko v jame, do ktorej ho uvrhla kríza.

Prelivy

Cez lízingové spoločnosti vlani prešli obchody s autami za necelých 1,1 miliardy eur. V porovnaní s rokom 2009 poznamenaným najväčším prepadom, to bolo viac o sedem a pol percenta. Neveľa, no aspoň trh rástol. Podľa firiem bolo cítiť stúpajúci záujem klientov najmä po prelome polrokov, keď sa začala zlepšovať aj celková tvár ekonomiky. Keďže od minulého roka mohli podnikatelia uplatňovať odpočet dane z pridanej hodnoty aj pri financovaní osobného vozidla, dopyt sa u nich preorientoval z úžitkových na osobné. Kým lízing osobných vozov medziročne stúpol o viac než štvrtinu, financovanie úžitkových áut sa, naopak, scvrklo takmer o polovicu.

Bežní ľudia boli motivovaní na kúpu nového auta predvlani, keď vtedajšia vláda spustila akciu šrotovné. V minulom roku už kupovali menej áut. Aj preto, lebo časť zamestnancov firiem prišla v úsporných programoch o prácu a mnohí mali vyhliadky neisté. Hoci sa ekonomika zviechala, firmy ťažili čo najviac z existujúcich kapacít. Nových ľudí neprijímali.

Netradičná situácia spred roka, keď sa cez lízingovky pri kúpe auta financovalo viac spotrebiteľov než podnikateľov, sa tak dostala opäť do normálu. Nových podnikateľských áut prešlo lízingovými rukami viac. Financovanie automobilov malými a strednými firmami by malo byť pre lízingový trh stabilnou nohou biznisu aj v tomto roku. „Pokles úžitkových vozidiel by sa mal zastaviť, pri osobných čakáme výraznejší rast,“ hovorí riaditeľ VÚB Leasingu Miloš Bikár.

Uvoľnenie

Bez ohľadu na to, ako sa vyvíjali náklady nesplácaných zmlúv, napätie na trhu s nákladnými autami poľavilo. Okrem osobných áut dokázali z mizernej základne stúpnuť i obchody s nákladnými vozmi, ťahačmi či prívesmi. Po predvlaňajšej katastrofe, keď sa lízingovkám hromadili na parkoviskách odobrané nákladné vozy firiem v problémoch, sa situácia ustálila. Oživenie dopytu v západnej Európe a najmä v Nemecku vlialo novú krv aj do slovenských podnikových žíl. O lízing sa začali zaujímať najmä väčšie a stredné firmy, ktoré boli krízou zasiahnuté menej.

„S výnimkou strojov a zariadení, ktoré zaznamenali oživenie až v závere roka, sme boli od leta svedkami výrazného obratu na trhu, ktorý bol v súlade s celkovou predajnosťou vozidiel aj ostatných predmetov investičnej potreby podnikateľov,“ hovorí prezident Asociácie leasingových spoločností Juraj Ebringer.

Lízingové firmy postupne vyprázdňovali parkoviská s odobratými nákladnými autami. „Pri nákladných vozidlách je momentálne vyšší dopyt po nových autách, ako môžu dodávatelia uspokojiť,“ hovorí M. Bikár. S tým podľa neho súvisí aj pomalší nárast v ich financovaní.

Auto na úver

Lízingové spoločnosti zostali aj vlani firmami, ktoré prefinancovali viac osobných áut cez úver než cez klasický lízing. Podiel obchodov na úver či predaj na splátky za celý lízingový trh síce medziročne klesol, no z troch pätín skĺzol stále k vysokým takmer 55 percentám. Finančný lízing zostal aj v minulom roku netradične nízky, len každá tretia koruna vložená na kúpu auta sa viazala k finančnému lízingu. A to si lízingovky sľubovali návrat k normálnejším dátam, keď finančný lízing zvykol tvoriť aj viac než polovicu biznisu.

Významnejšie zastúpenie pri financovaní osobných vozidiel získal skôr operatívny lízing, pri ktorom si firmy len požičiavajú dohodnutý predmet a na konci zmluvného vzťahu ho vrátia. Pri operatívnom lízingu nie je určená minimálna doba nájmu, čo umožňuje klientom rýchlejšiu inováciu majetku. Najmä je menej náročný na cash-flow.

Na oficiálnom predaji osobných vozidiel mali lízingové firmy v minulom roku opäť vyšší podiel. V roku 2009, keď ľudia pre šrotovné vyťahovali viac úspor a čiastočne využívali aj bankové úvery, cez lízingovky prešlo len každé tretie auto. Vlani sa už pomer pri vyššom zapojení podnikateľov upravil a zmluva s lízingovou firmou stála za každým druhým predaným osobným autom.

Účasť lízingoviek bola podstatne vyššia pri úžitkových autách, na ich financovaní robili až 85 percent. Predaj tohto typu vozidiel sa vlani zúžil na menej než polovicu predchádzajúceho roka. Pri ich financovaní mali lízingovky oproti iným zdrojom prevahu. Pri predaji úžitkových áut sa tak pečiatka lízingovky objavovala najčastejšie, ešte viac než pri nákladných autách, pri ktorých býva zapojenie tohto sektora vysoké.

Viac nových

V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi prešlo lízingovými rukami viac nových áut než jazdených. Kým na jedno jazdené osobné auto pripadali dve nové, vlani sa pomer upravil. Až 77 percent objemu obchodov tvorilo obstaranie nového vozu, z toho tri štvrtiny išli na podnikanie. Kým nových áut medziročne pribúdalo a bolo ich zhruba toľko čo v roku 2007, novo obstaraných jazdeniek za ostatné dva roky ubúda. Stále však platí, že ich získava viac ľudí na súkromné účely. Na podnikanie išla len tretina lízovaných používaných áut.

Článok vyšiel v prílohe TREND TOP v motorizme, ktorá bola súčasťou vydania TRENDU č. 15.

Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Desať dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.

Foto - Maňo Štrauch