Väčšina značiek v pluse
Priveľký optimizmus z prebudenia trhu čiastočne schladzuje fakt, že štatistiky posledných mesiacov nadhodnocujú napríklad registrácie modelov VW Golf, Kia Cee´d a Hyundai i30, ktoré zvíťazili v tendri Ministerstva vnútra SR na nákup 1 200 áut nižšej strednej triedy. Sú to počty, ktoré malým trhom musia zamávať.
Vidíme však, že vo februári medziročne o viac ako 200 áut podrástli tiež registrácie značky Škoda. Tá ako bezkonkurenčne najpredávanejšia zvyčajne udáva tón. A vskutku opticky sa darilo väčšine. Až 27 z 36 značiek zastúpených na trhu si počtom registrácií v porovnaní s februárom 2013 polepšilo. V prvej desiatke len Renault a Suzuki za lanským februárom zaostali. Suzuki asi nehrala do karát mierna zima. Po minulé roky viac profitovala z výhodného predaja štvorkoliek.
Golf na čele
V Európe si kompakt z Wolfsburgu vybudoval renomé najžiadanejšieho modelu vôbec. Na Slovensku je to tak, že celé desaťročia si žezlo najpredávanejšieho auta navzájom odovzdávajú Škody. Len rok 2014 začal netradične.
V januári sa na piedestál posunula Kia Cee´d a po februárových výsledkoch na výslnie vystúpil VW Golf. Z predchádzajúcich riadkov vieme, prečo sa tejto dvojici tak zadarilo. Česť značky okrídleného šípu zachraňuje druhá Škoda Rapid.
Ďalej Top 10 už okupuje známa zostava s jedinou výnimkou. Do stabilnej spoločnosti po dlhšom čase prenikol Hyundai ix35 a stal sa aktuálne najžiadanejším SUV. Naopak do druhej desiatky spadla Kia Sportage, ktorej tento neoficiálny titul doposiaľ patril. Možno sa vráti. Od začiatku marca totiž v značkových šourúmoch už Sportage ponúkajú v modernizovanej podobe.
Európa sa zviecha
Všetko naznačuje, že automobilový trh v Európskej únii (EÚ 28) sa definitívne odrazil od dna. Za posledných šesť mesiacov dopyt nepretržite rastie. Vo februári Asociácia automobilových výrobcov (ACEA) deklaruje 861 058 nových registrácií, čo je o 8 % viac ako pred rokom.
Ani v tomto prípade však analytici zatiaľ nehýria bezbrehým optimizmom. Február totiž vyzerá dobre len celkom relatívne. Malý exkurz do histórie odhaľuje, že menej áut sa vo februári predalo od roku 2003 len raz. Práve vlani.
A teraz späť smerom k optimizmu. Dopyt rástol na väčšine veľkých trhov: o 4,3 % na tom najväčšom – nemeckom, + 3 % hlásia z Veľkej Británie, + 8,6 % z Talianska a o 17,8 % vyšší záujem o nové autá zaznamenali v Španielku. Idylku veľkých narušuje Francúzsko, kde dopyt klesol o 1,4 %.
Polemika v Česku
Automobilové trhy v okolitých krajinách deklarujú vysoké tempá rastu. V Poľsku zaknihovali dopyt zvýšený o 35,2 %, Maďarsko si medziročne polepšilo o takmer 30 % a Rakúsko o viac ako 30 %. V Českej republike vo februári dopyt stúpol síce o 21 %, ale atmosféra zhustla. Generálny riaditeľ spoločnosti Hyundai Motor Czech Vladimír Vošický citovaný portálom Auto.cz dlhodobo tvrdí, že nemeckí, španielski a americkí výrobcovia manipulujú české štatistiky účelovými samoregistráciami.
Podľa neho vo februári trh s novými osobnými automobilmi nerástol, ale naopak klesol o 10 %. A čo sú to účelové samoregistrácie, vysvetlil v rozhovore pre portál Autorevue.cz.: „Oni v Česku vlastne už nepredávajú, len sem dovezú autá na sklad, zaregistrujú ich, a potom pre ne hľadajú kupcov niekde v Európe. Nevadí, že vyvezú sklad, problém je, že ho predtým zaregistrujú. Potom sa v štatistikách dočítame, že automobilový trh u nás rastie, firmy nakupujú. To ale bohužiaľ nie je pravda...“
Rebríček najpredávanejších modelov | ||
Poradie | Typový rad | Počet nových registrácií za 1 – 2./ 2014 |
1. | VW Golf VII | 852 |
2. | Škoda Rapid | 678 |
3. | Kia Cee´d | 631 |
4. | Škoda Octavia 3 | 627 |
5. | Škoda Fabia | 546 |
6. | Hyundai i30 | 356 |
7. | Suzuki SX4 | 238 |
8. | VW Polo | 165 |
9. | Hyundai ix35 | 152 |
10. | Opel Astra 4 | 150 |
PRAMEŇ: ZAP SR |
Predaj osobných automobilov na Slovensku | |||||
Značka | 2./2014 | 2./2013 | 1 – 2./2014 | 1 – 2./2013 | |
1. | Škoda | 1 136 | 898 | 2 237 | 1 785 |
2. | Volkswagen | 732 | 507 | 1 480 | 902 |
3. | Kia | 352 | 277 | 983 | 602 |
4. | Hyundai | 460 | 350 | 790 | 680 |
5. | Peugeot | 315 | 275 | 639 | 510 |
6. | Citroën | 241 | 223 | 453 | 440 |
7. | Opel | 220 | 161 | 430 | 319 |
8. | Suzuki | 187 | 205 | 376 | 441 |
9. | Renault | 182 | 221 | 369 | 478 |
10. | Dacia | 157 | 105 | 350 | 251 |
11. | Ford | 164 | 177 | 313 | 283 |
12. | Toyota | 154 | 129 | 293 | 244 |
13. | Mercedes-Benz | 130 | 109 | 279 | 239 |
14. | BMW | 128 | 120 | 276 | 247 |
15. | Audi | 125 | 102 | 268 | 209 |
16. | Mazda | 105 | 43 | 211 | 120 |
17. | Chevrolet | 108 | 67 | 207 | 158 |
18. | Seat | 99 | 81 | 203 | 127 |
19. | Honda | 88 | 69 | 167 | 136 |
20. | Nissan | 78 | 62 | 130 | 166 |
21. | Fiat | 84 | 69 | 109 | 150 |
22. | Mitsubishi | 45 | 85 | 33 | |
23. | Volvo | 11 | 39 | 61 | |
24. | Land Rover | 18 | 37 | 49 | |
25. | Jeep | 12 | 23 | 15 | |
26. | Subaru | 12 | 20 | 27 | |
27. | Lada – VAZ | 5 | 15 | 10 | |
28. | Porsche | 8 | 14 | 11 | |
29. | Mini | 3 | 11 | 46 | |
30. | Qoros | 9 | 10 | 0 | |
31. – 32. | Alfa Romeo | 7 | 8 | 13 | |
31. – 32. | Lexus | 4 | 8 | 7 | |
33. | Jaguar | 2 | 3 | 5 | |
34. | Lancia | 4 | 4 | 8 | |
35. – 36. | SsangYong | 0 | 0 | 0 | |
35. – 36. | Smart | 0 | 0 | 0 | |
Spolu | 5 385 | 10 840 | 8 772 | ||
PRAMEŇ: ZAP SR |