Kým katalógová spotreba áut stále klesá, tá reálna ostáva na tej iste úrovni ako pred rokmi. Ohýbanie reality kvôli emisiám dosiahlo obrovské rozmery. Tvrdí to štúdia organizácie International Council on Clean Transportation a upozorňuje, že rozdiel medzi oficiálnou a skutočnou spotrebou paliva je u najnovších áut vyšší ako kedykoľvek predtým.

To znamená dodatočné náklady pre vodičov a podstatne viac oxidu uhličitého (CO2) vo vzduchu. V konečnom dôsledku si to odskáče zákazník, ktorý rozdiel medzi udávanou a reálnou spotrebou paliva zaplatí. Reálna sa podľa ICCT v EÚ líši od papierovej (udávanej výrobcom) o 42 percent. Pred desiatimi rokmi to bolo „len“ 16 percent.

Európska komisia chce preto sprísniť dohľad nad automobilkami. Plánuje priamo kontrolovať spotrebu paliva v autách a ľahkých úžitkových vozidlách v rukách reálnych vodičov.

Už dnes je spotreba v autách zaznamenávaná v palubných počítačoch, lenže tieto dáta nie sú na rozdiel od nového zariadenia dostupné tretím stranám. EÚ bude tak mať dáta k dispozícii z každého nového auta. Ide síce len o špekulatívne úvahy, ale v budúcnosti môže v súvislosti s vysokou spotrebou trestať alebo môže sledovať záznam rýchlosti a celého profilu jazdy. 

Návrh bude budúci rok

„Povinnosť zaviesť merače spotreby paliva a energie navrhne Európska komisia na jar 2018. Text bude čoskoro zverejnený v rámci verejnej konzultácie,“ povedala Ingrid Ludviková zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku. Brusel už inicioval diskusiu s členskými štátmi o povinnej inštalácii zariadení merajúcich spotrebu paliva a energie do osobných i nákladných áut.

„Diskutuje sa o tom aj s národnými expertmi. Niekoľko členských štátov sa už vyjadrilo a väčšina pozitívne,“ vysvetľuje I. Ludviková. Nové zariadenie, ktoré by online sledovalo spotrebu áut, by malo byť povinné pre všetky nové modely áut od januára 2020, pre všetky predávané vozidlá potom od roku 2021. „Tieto zariadenia by poskytli cenné informácie o emisiách C02 a o spotrebe paliva a rovnako by pomohli monitorovať a overiť či certifikované emisie zodpovedajú realite,“ dodala I. Ludviková.

Autá na moste, doprava Zdroj: flickr.com / U.S. Department of Agriculture | cc

Automobilky budú mať problémy

Európska komisia novým zariadením reaguje nielen na nereálne udávanú spotrebu výrobcami, ale aj na emisnú kauzu automobilky Volkswagen, ktorá sa priznala, že pomocou nelegálneho softvéru manipulovala s emisiami oxidu dusičného v dieselových autách.

V každom prípade akási čierna skrinka spôsobí automobilkám nové ťažkosti. Začiatkom novembra stanovila EÚ nové prísnejšie hodnoty emisií CO2 pre autá, ktoré sa majú do roku 2025 znížiť o 15 percent a do roka 2030 o ďalších 30 percent. Nové pravidlá stanovujú limit 95 gramov CO2 na kilometer ako priemernú hodnotu pre všetky nové autá predané v EÚ. Súčasný limit je 130 gramov na kilometer.

Navyše od septembra tohto roka sa začala spotreba áut uvádzať podľa novej metodiky WLTP (z anglického Worldwide harmonized Light vehicle Test Procedure). U novo homologizovaných áut nahradil doterajší systém merania NEDC (New European Driving Cycle). Ten začal platiť už v roku 1970 a poslednou úpravou prešiel pred dvadsiatimi rokmi.

Nové laboratórne testovanie spotreby tak majú lepšie odrážať realitu a dávajú automobilkám oveľa menší priestor na úpravy auta pre test, hoci je to stále meranie v laboratóriu. Spotreba sa tak meria stále na valcovej brzde, ale s autami sa jazdí inak a za komplikovanejších podmienok. Po novom auto dlhšie jazdí, menej stojí na mieste, zrýchľuje či jazdí vyššou maximálnou i priemernou rýchlosťou. To napríklad znamená, že väčšiu úlohu zohráva aerodynamika a skutočné spaľovanie motora než systém automatického vypínania motorov, ktorý pri doterajšom meraní priniesol výrobcom úspory paliva.

V každom prípade nový systém WLTP povedie k podstatnému zvýšeniu uvádzanej spotreby - predovšetkým v prípade malých litrových motorov. Týždenník Der Spiegel tvrdí, že 1,0 litrový benzínový motor Ecotec v aute Opel mal podľa starého merania NEDC spotrebu v priemere 4,3 až 4,4 litra. Lenže podľa metódy WLTP bude jeho spotreba o pol litra vyššia, teda okolo 4,8 litra. Komisia preto podľa všetkého bude akceptovať automobilkám „úľavy“ pri emisiách - referenčná hodnota bude 119 a nie 95 gramov CO2 na kilometer.

Náklady na zriadenie čiernej skrinky nebudú veľké – jej cena sa pohybuje na jedno auto okolo jedného eura. Cena je samozrejme len odhad a Európska komisia sa odvoláva na skúsenosti úradov v Kalifornii. Americký štát chce merače zaviesť už v roku 2019. Ako bude celý systém sledovania spotreby a emisií vyzerať, je zatiaľ nejasné.