Autíčko, ktoré v porovnaní so súčasnými vozidlami pripomína skôr hračku, sa v takmer nezmenenej podobe vyrábalo skoro 20 rokov a stalo sa jednou z legiend na štyroch kolesách.
Zdanlivo nelogické rozhodnutie dodať na trh prakticky v rovnakom čase dve na prvý pohľad totožné auta mali pritom vo Fiate dobre premyslené. Kým „šesťstovka“ bola primárne určená pre ľudí, ktorí skutočne túžili po pohodlí, aj keď malého auta, „päťstovka“ mierila na tých, ktorí dovtedy premýšľali len o kúpe motocykla alebo skútra Vespa.
Zákazníci Fiatu 500 sa mali regrutovať aj z motoristov, ktorí si chceli kúpiť v 50. rokoch pomerne populárne mikroauto, akým bolo napríklad BMW Isetta.
Rozdiel v cene oboch vozidiel, ktoré konštruktéri v Turíne vyvíjali takmer súčasne a dlho riešili napríklad to, ako ich od seba poriadne odlíšiť, však nakoniec nebol tak veľký.
V čase, keď skúter s motorom s objemom 150 kubických centimetrov mal cenu 150-tisíc lír, stál štvormiestny Fiat 600 zhruba 600-tisíc lír. Padlo na neho asi 16 priemerných robotníckych platov. Pri „päťstovke“ bola cenovka pol milióna. A keďže Fiat 500 mal vlastne nahradiť skúter, ponúkal spočiatku len dve miesta na sedenie.
Až 90 km/h
Výhodou bola, okrem výhodného financovania prostredníctvom továrenské banky, nízka spotreba, ktorá sa pohybovala okolo piatich litrov na sto kilometrov. Ako pohon slúžil vzadu umiestnený, vzduchom chladený dvojvalec, prvý v histórii značky, s objemom iba 479 kubických centimetrov. Spočiatku mal výkon len 13 koní, aj tie však dokázali dvojmiestny „vozík“, ako písala dobová tlač, s núdzovou lavicou vzadu a hmotnosťou 470 kilogramov rozbehnúť až na 90 km/h.
Objem motora a tiež jeho výkon, pôvodne znížený, aby menší model až tak nekonkuroval Fiatu 600, však počas výroby postupne rástli. Posledné „päťstovky“, ktoré zišli z výrobných pásov v roku 1975, sa už mohli pochváliť pohonnou jednotkou s objemom 594 kubických centimetrov a výkonom 23 koní. Samozrejme, existovali aj športové verzie, napríklad tá z dielne slávneho Carla Abartha s motorom prevŕtaným na 695 kubíkov mala neuveriteľných 40 konských síl.
Počas dlhých 18 rokov výroby Cinquecenta sa toho zmenilo viac. Už po troch rokoch sa s prvým zväčšením motora objavila aj o desať centimetrov dlhšia kombi Giardiniera s motorom pod podlahou kufra. Veľká zmena prišla v roku 1965, kedy sa pánty presťahovali dopredu a skončila sa tak výroba „protivetráku“, modelu s dverami, ktoré sa otvárali proti smeru jazdy. Posledná veľká modernizácia „päťstovky“ prišla v roku 1972 po tom, čo sa na trhu objavil nástupca Fiat 126.
Predaje sa priblížili štyrom miliónom
Fiat 500 dostal okrem iného motor nového typu a 23 koní pod kapotou z neho spravili podľa mnohých najlepšiu verziu, aká sa kedy objavila. V polovici 70. rokov však bolo aj vďaka klesajúcemu záujmu zákazníkov jasné, že „päťstovka“ už je za zenitom a 4. augusta 1975 zišla z výrobných pásov továrne v Palerme posledná. Iba Giardiniera, ktorá sa nástupcu nedočkala, sa vyrábala ešte dva roky, aj keď ku koncu už len pod značkou Autobianchi.
Zdroj: SITA / AP
Celkovo sa vyrobilo 3,6 milióna „päťstoviek“ a spolu s verziou kombi sa predaje priblížili štyrom miliónom. Len malá časť, 2 362 kusov, sa v rokoch 1970 až 1972 predala aj v socialistickom Československu. V čase, keď Fiat 500 vypratal pozície, bola situácia na trhu iná ako v 50. rokoch. Bohatší zákazníci si vyberali väčšie vozidlá, a tak nie je žiadnym prekvapením, že pre západ sa vyrobilo len 1,3 milióna áut Fiat 126. Viac ako tri milióny áut, ktoré prezývali aj ako „Maluch“, potom vznikli v Poľsku.
Päťstovku do názvu dostali aj ďalšie modely turínskej továrne. Prvý z nich, Fiat Cinquecento, sa vyrábal v rokoch 1991 a 1998. Malých trojdverových automobilov síce vyrobili takmer 1,2 milióna exemplárov, do dejín motorizmu však nevstúpil.
Oveľa lepšie dopadla novodobá reinkarnácia modelu 500 predstavená pred desiatimi rokmi. Elegantne tvarované vozidlo, ktoré na prvý pohľad pripomína svojho dávneho predka, je predajným trhákom. Jeho usmievavú tvár dostali aj ďalšie typy, napríklad Fiat 500L vyrábaný v Srbsku alebo SUV Fiat 500X.
Zdroj: SITA / AP